Empatitræthed

Medarbejdere i jobs med høje følelsesmæssige krav er i risiko for at udvikle empatitræthed/omsorgstræthed og udbrændthed. Når en person lider af empatitræthed, kan de føle sig følelsesmæssigt drænet, udbrændt og mindre i stand til at reagere med empati på andres lidelser.

Velliv Foreningen har støttet en række arbejdspladser som bosteder, hospicer, dyrlægeklinikker og børnehaver i arbejdet med at nedsætte risikoen for empatitræthed og udbrændthed. Her på siden har vi samlet materialer og værktøjer fra projekterne.

Empatitræthed kommer af det engelske begreb compassion fatigue.

Forråelse

Forråelse kan blive en mulig konsekvens af empatitræthed. Når en person bliver udmattet af konstant at skulle udvise empati, uden at have tid eller ressourcer til at restituere. Man bliver mindre følsom over for andres følelser og måske begynder at distancere sig følelsesmæssigt fra deres arbejde eller de mennesker, de arbejder med. Det bliver en forsvarsmekanisme i situationer, hvor en person gentagne gange er blevet udsat for andres lidelser uden at have mulighed for at hjælpe eller hvor de oplever, at deres egen følsomhed er en hindring for at udføre deres arbejde effektivt. Det bliver en måde at beskytte sig selv på mod yderligere følelsesmæssig udmattelse.

Moralsk stress

Moralsk stress er det sunde menneskes reaktion på arbejdsvilkår, der er blevet så forringet, at man ikke kan udføre sit arbejde så man kan være stolt. Når man må gå på kompromis med sin egen faglighed og værdier, det kan være på grund af organisatoriske retningslinjer, ressourcemangel eller forventninger fra overordnede. Man ved en opgave er a og b, men en borger, spørger om ikke man vil hjælpe med noget helt tredje. Man kan se behovet er der, men må sige nej. Moralsk stress kan føre til stærk følelse af skyld, skam, dårlig samvittighed og magtesløshed.

Der findes flere individuelle mestringsstrategier som man kan sætte i spil for at håndtere den moralske stress.

1. Man prøver at gøre sig ligeglad - en passiv resignation. "Vi skal jo spare, "det er nogen andre, der har bestemt det".
  2. Selvcensur: Man har prøvet at sige det til flere. "Hvis de ikke vil høre, hvad jeg siger, så vil jeg ikke sige mere".
  3. En variation af det er "quiet quitting", hvor man gør præcis det man skal, og ikke mere.
  4. Skyggearbejde: Man tilbyder det, borger har brug for, men undercover. Man snyder sig til at give den hjælp, man vurderer, der er behov for.
  5. Flugten: Man forlader faget. Det har ikke noget med opgaverne eller borgerne at gøre. Men man kan ikke se sig selv i øjnene, og være stolt af sit arbejde.

Der kan let opstå konflikter på baggrund af moralsk stress, for de der skyggearbejder bliver frustreret på dem, der "quiet quitter", og omvendt. Grupperne har egentlig ikke en konflikt, men reagerer blot forskelligt på moralsk stress.

Årsagerne til moralsk stress er ofte organisatoriske - for få midler, eller medarbejder. Eller at man skal vente på langsommelige bevillingssystemer i skole og ældrepleje. Moralsk stress er aldrig et individuelt problem, men et organisatorisk arbejdsvilkår, der kan ændres.

Moralsk stress, empatitræthed og forråelse

Moralsk stress kan være en udløsende faktor for både empatitræthed og forråelse. Når en person konstant skal agere mod deres moralske værdier, kan de opleve moralsk stress, der kan føre til følelsesmæssig udmattelse.

De tre begreber er en del af en potentiel negativ spiral, hvor moralsk stress fører til empatitræthed, som igen kan føre til forråelse. Og det kan få alvorlige konsekvenser for både den enkelte og de mennesker, de arbejder med, da det kan føre til en forringelse af omsorgskvaliteten og den følelsesmæssige forbindelse til andre.

Compassion og self-compassion

Træning i compassion (medfølelse) kan hjælpe med at forebygge følelsesmæssig belastning og arbejdsrelateret stress og udbrændthed. Det centrale ved compassion er, at man føler med vedkommende frem for at føle som vedkommende – altså at man ikke overtager følelserne, som om de var ens egne, men holder dem ovre hos borgeren. Det er borgerens smerte, man skal hjælpe med at se udefra og håndtere.

Self-compassion handler om at møde sig selv selv med venlighed, varme, forståelse, støtte og omsorg. Tale til dig selv, som du ville tale til en ven. Minde sig selv om, at det er okay at tage en pause, være forstående over for sig selv, når noget er svært, og acceptere sine egne fejl og mangler uden at være for hård mod sig selv.

Træning af hospicemedarbejdere i compassion (medfølelse)

De boligsociale medarbejdere lærer at lytte til hinanden

I det boligsociale kontor Bo Trivsel uddanner medarbejderne sig i kollegial supervision. Sådan undgår de at tage beboernes udfordringer med sig hjem.

Fyring, sygdom, stofmisbrug og udsættelse af lejligheden. Som boligsocial medarbejder kommer man tæt på beboerne, og det kan skabe et stort følelsesmæssigt pres. Samtidig har medarbejderne ikke på samme måde som ansatte i kommunen mulighed for at få supervision af en psykolog. Derfor har Bo Trivsel sammen med boligforeningen Albo søgt og modtaget 164.000 kr. til en uddannelse i metoden kollegial supervision.

Boligsocial chef i Horsens, Bettina Bach, siger:

- Vores ansatte engagerer sig i beboerne, som ofte har komplekse problemstillinger. Og de kommer tæt på. Derfor er der behov for at få talt om de svære ting på en professionel måde, og det kan vi med kollegial supervision.

Det handler om at lytte

I spidsen for forløbet står psykolog og ekspert i supervision Tina Andersen fra virksomheden Organisationspsykologen.dk. Hen over et år står hun for fire undervisningsdage og en lang række øvegange i mindre grupper.

En kollegial supervision varer cirka halvanden time, og hver deltager får en rolle: Én deltager fortæller om en konflikt eller en udfordrende situation, som er opstået på jobbet. Imens er en anden mødeleder, en tredje spørger ind, og tilhørerne bidrager med perspektiver undervejs.

Foreningskoordinator i Bo Trivsel, Annette Langgaard, fortæller, at metoden har været enormt lærerig for hende:

”Man skal lytte rigtig meget og gemme sig selv lidt væk. I stedet for at komme med alle sine gode råd skal man spørge nysgerrigt ind. Det giver en mere reflekterende samtale, og det er vi alle blevet bedre til.”

I hverdagen oplever Annette Langgaard, at det negative fylder mindre i snakkene, fordi der nu er kommet et rum, hvor man tager de svære ting op og går i dybden med dem:

- I stedet for at sige ’nå, det skal du da bare glemme’ eller ’du gør det da rigtig fint’ så dykker vi ned i den enkelte situation. På den måde bearbejder vi det og bliver klogere af vores egne og hinandens erfaringer.

Metoden har betydet, at hun ikke længere tager beboernes problemer med sig hjem på samme måde. Og samtidig har det styrket fællesskabet på arbejdspladsen:

- Det har givet en samhørighed at opleve, at vi står i de samme dilemmaer og har mange af de samme følelser. Vi er ikke alene – vi har hinanden, og vi har de her redskaber.

IMG 20240826 135444

Feedback forebygger empatitræthed

Gennem et intensivt projektforløb har de 15 ansatte i Konsulentfirmaet Peer Seipelt arbejdet målrettet for at opbygge en ny feedbackkultur i deres krævende arbejde med udsatte borgere.
Med støtte fra Velliv Foreningen og coaching fra en ekstern konsulent har de ansatte indført en ny feedbackkultur, som har styrket både trivsel og samarbejde, konstaterer socialkonsulent Søren Kjelmann efter to måneders intensivt forløb.
- Det har været en super chance for at fokusere på os selv i en dagligdag, hvor vi kører ud og støtter borgere, der har svære udfordringer. Ved at arbejde i både teori og praksis med feedback er vi blevet gode til at bakke hinanden op med konstruktiv kritik på de fælles møder, hvor vi vender både det gode og det svære. Vi bruger os selv meget som arbejdsredskab, og så gælder det om at have hinandens ryg, fortæller han, og socialkonsulenten Hanne tilføjer:
- Vi har opfundet en speciel slags sandwich med tre lag, når vi giver feedback til hinanden: Først en positiv bemærkning, efterfulgt af kritik og til sidst et positivt input. På den måde er det blevet nemmere at sige tingene, uden at det bliver opfattet negativt.
Det gælder om at være faglig og professionel omkring det, være bevidst om, hvad man vil sige og hvorfor, i en god mening. I starten var det lidt grænseoverskridende, men nu virker det konstruktivt.
Det kræver nemlig øvelse og en fælles forståelse for metoden, mener kollegaen Marlek.
- Vi har skabt et grundlag for, at det er OK at tale om både de gode og de svære ting. Når vi giver feedback, skal modtageren være forberedt på det, for det skal ikke komme som lyn fra en klar himmel. Vi har vidt forskellige kompetencer, borgerne er forskellige, sagerne er forskellige, og vi er ikke enige om alt, men gennem den nye feedbackkultur har vi opnået mere respekt for hinanden. Jeg føler mig helt klart mere accepteret, fortæller Marlek.
De tre socialkonsulenter er enige om, at de arbejder på borgernes præmisser, at situationer nogle gange kan spidse til, og at kollegerne gennem feedbackkulturen har opnået at blive et mere sammentømret, støttende team. Der har været udskiftning i personalet inden for de sidste par år, og nye kompetencer er kommet til. Andre måder at
angribe udfordringerne.
- Projektforløbet har været meget værdifuldt med en fælles drejebog for kommunikation gennem feedback og en ændret kultur for, hvordan vi bruger hinanden. Det er samtidig med til at forebygge den empatitræthed, der kan brede sig, når man har med udsatte
mennesker at gøre og ind i mellem har svært ved at se, om indsatsen nytter. Her er det ekstra godt med opbakning og dialog med kollegerne, slutter Søren Kjelmann.

Materialer udviklet til undgå empatitræthed

Velliv Foreningen har støttet en række projekter, der har haft til formål at udvikle metoder, der kan modarbejde empatitræthed.
    Arbejdets organisering

PUX

PUX er et dialogværktøj, der kan hjælpe medarbejdere og ledere med at løse praktiske udfordringer i hverdagen. (P)rioritere opgaver, (U)dnytte ressourcer og e(X)terne ressourcer.

Kollegahjælpen

Projektet ”Arbejdsglæde i dyrlægepraksis” bestod blandt andet af etablering af kollegahjælp, hvor dyrlæger og veterinærsygeplejersker samt elever kan tage kontakt for en indledende dialog, hvis de oplever at være i en svær situation. Kollegahjælpen er inspireret af Norge, hvor frivillige dyrlæger yder frivillig hjælp pr. telefon til fagfæller i krævende livssituationer. Hovedmålet med Kollegahjælpen er at tilbyde en samtalepartner til dyrlægekollegaer og veterinærsygeplejersker, som søger hjælp.

Øvelser for telefonrådgivere

RådgivningDanmark har fået støtte til at udvikle efteruddannelsesmateriale, der kan bruges til efteruddannelse af telefonrådgivere. Øvelserne tager afsæt i bogen "Telefonrådgivning - En grundbog", og henvender sig til civilsamfundets telefonrådgivninger, socialrådgivere, socialpædagoger, sygeplejersker, sundhedsplejersker og lignende fagprofessionelle gennemfører telefonisk som en del af deres arbejde.

Forbyg mistrivsel

Impacting employees’ and managers’ mental health skills using a workplace-adapted mindfulness-based intervention

De seneste årtier har befolkningens mentale helbred været på tilbagegang. Denne undersøgelse kiggede på effekten af mindfulness-baseret stressreduktion (MBSR) i virksomheder. Fire virksomheder deltog i en intervention, der inkluderede en introduktionssession, et 10-ugers online MBSR-kursus, og en workshop. Resultaterne viste, at før interventionen oplevede medarbejdere og ledere stress, passivitet og selvkritik. Efter interventionen rapporterede de større nærvær, forståelse for andres perspektiver, selvomsorg, og en mere responsiv adfærd overfor stress. Mindfulness blev en del af deres dagligdag og personlige udvikling.

Emilie Hasager Bonde, Eva Gemzøe Mikkelsen, Lone Overby Fjorback, og Lise Juul.

Forbyg mistrivsel

The impact of an organizational-level mindfulness-based intervention on workplace social capital and psychological safety

I de seneste årtier er europæernes mentale helbred gradvist forværret, og sociale relationer på arbejdspladsen har stor indflydelse på det mentale helbred. Denne undersøgelse kiggede på effekten af et mindfulness-baseret program (MBSR) i virksomheder. Fire virksomheder med i alt 368 ansatte deltog i et program, som inkluderede introduktion til mindfulness, et 10-ugers kursus, og en workshop. Resultaterne viste, at programmet især forbedrede relationerne mellem afdelinger og den psykologiske sikkerhed mellem kolleger på samme niveau. Lockdown under COVID-19-pandemien kan have påvirket resultaterne.

Artikel af Emilie Hasager Bonde, Eva Gemzøe Mikkelsen, Lone Overby Fjorback og Lise Juul

Seniorer

Mindfulness-baseret forebyggelse og sundhedsfremme i den sidste del af arbejdslivet

Mental sundhedstræning for ældre erhvervsaktive kan være vejen frem, hvis ældre skal blive længere på arbejdsmarkedet og bidrage på arbejdspladsen i en højere alder. Videnskabelig artikel udgivet af Frontiers in Psychology 15 July 2021
    Sec. Organizational Psychology
    Volume 12 - 2021 | https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.699088

Artikel af Marina Diachenko, Kristina K. Smith, Lone Fjorback, Niels Viggo Hansen, Klaus Linkenkaer-Hansen og Karen Johanne Pallesen.

• Video

Meditationer

Film, der viser, hvordan sygeplejersker på hospices bruger mindfulness og compassion i de svære situationer, de står i på deres arbejde med døende mennesker på hospice.

Konstant at være konfronteret med lidelse kan medføre en ’overinvolvering’ og dermed en følelse af magtesløshed, der kan føre til stress og udbrændthed. Hermed bliver man udsat for ’empati-udmatning’, som det kaldes, når man ikke længere formår at sætte sig ind i patienter og pårørendes livssituation.

Øvelserne tager afsæt i to kendte og evidensbaserede interventioner – Mindfulness Baseret Stress Reduktion (MBSR) og compassiontræning.

Meditationer for hospicemedarbejdere

Materialer fra projektet Nærvær og compassion træning til hospicemedarbejdere er samlet på en webside. Forskningsprojektet bygger på to kendte og evidensbaserede interventioner – Mindfulness Baseret Stress Reduktion (MBSR) og compassiontræning. På siden er samlet en lang række meditationer, og en værktøjskasse med en række lydøvelser.

Mindfulness

Undersøgelse af en mindfulness-baseret indsats på organisationsniveau på private arbejdspladser

Hovedmålet med undersøgelsen var at afdække, om det er muligt at gennemføre en mindfulness-baseret intervention (MBI) tilpasset arbejdspladsen, ved at se på, hvor mange der deltager og hvor meget de får ud af det. Derudover blev der også kigget på, om der skete nogen ændringer i medarbejdernes mentale sundhed og resultaterne for virksomheden.

Artiklen er skrevet af Emilie H. Bonde, Eva G. Mikkelsen, Lone O. Fjorback, Lise Juul, Danish Center for Mindfulness, Aarhus Universitet.

Velliv Foreningen har støttet en række projekter der fokuserer på empatitræthed

2023
Fra forråelse til faglig håndtering Kirkens Korshær Region Storkøbenhavn & Bornholm modtager en bevilling på 198.800 kr. fra Velliv Foreningen til et projekt rettet mod forebyggelse af forråelse, mistrivsel og sygefravær.
Analyse og kampagne
2019
Forebyggelse af udbrændthed og stress i jobs med høj følelsesmæssig belastning ved compassiontræning Center for Mental Robusthed vil tilpasse og afprøve det amerikansk-udviklede program Compassion Cultivation Træning (CCT) til danske forhold. Velliv Foreningen støtter indsatsen med 420.000 kr.
2023
Forebyggelse af høje følelsesmæssige krav, vold og trusler Vinderup Realskole modtager en bevilling på 187.200 kr. fra Velliv Foreningen til et projekt, der skal adressere den stigende stress og psykologiske nedslidning, som medarbejderne oplever på skolen.
2023
Trivsel og sundhed i NGO hvor store følelsesmæssige krav stilles på medarbejderne AskovFonden modtager en bevilling på 248.679 kr. fra Velliv Foreningen til en indsats, der har fokus på trivsel og nedbringelse af sygefravær på tværs af organisationen.
2023
Forebyggelse af høje følelsesmæssige krav SIND Værestedet Stoppestedet modtager en bevilling på 72.000 kr. fra Velliv Foreningen til et projekt, der har til formål at styrke fællesskabet og trivslen på stedet ved at adressere de høje følelsesmæssige krav, der er uundgåelige i deres kerneopgaver.
Akutpulje
2020
Kommunikation og håndtering af høje følelsesmæssige krav Indsatsen består af akut erhvervspsykologisk rådgivning til ledelsen og medarbejderne på Knud Rasmussens Højskole i Sisimiut.
Lokal trivsel
2019
Systematisk arbejde med tackling af høje følelsesmæssige krav i arbejdet Arbejds- og Miljømedicinsk afdeling på Aalborg Universitetshospital vil producere en videobaseret metode til forebyggelse af mental mistrivsel hos fængselsbetjente. Velliv Foreningen støtter projektet med 50.000 kr.
Forskning
2019
Bedre mental sundhed i private daginstitutioner Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø vil udvikle forebyggelsesmetoder og redskaber mod arbejdsrelateret stress. Velliv Foreningen støtter indsatsen med 2.613.994 kr. i private dagsinstitutioner.
Forskning
2023
PUX for bedre trivsel: Implementering af et værktøj til at skabe balance mellem krav og ressourcer Det nationale forskningscenter for arbejdsmiljø (NFA) modtager 4.139.952 kr. til et forskningsprojekt, der har til formål at undersøge, hvordan man bedst muligt kan implementere dialogværktøjet PUX på arbejdspladser, der har som kerneopgave at yde omsorg for borgere.