Systematisk arbejde med tackling af høje følelsesmæssige krav i arbejdet

Arbejds- og Miljømedicinsk afdeling på Aalborg Universitetshospital vil producere en videobaseret metode til forebyggelse af mental mistrivsel hos fængselsbetjente. Velliv Foreningen støtter projektet med 50.000 kr.

19-0166 – Systematisk arbejde med tackling af høje følelsesmæssige krav1.jpg (3)

Arbejds- og Miljømedicinsk Afdeling

2019 - 2020

Midtjylland

Afsluttet

2019

Projektet er målrettet fængselsbetjente i Ennermark Statsfængsel. På længere sigt kan metoden udbredes til andre fængsler.

Psykisk hårdt arbejde

Arbejdet i danske fængsler kan være hårdt psykisk for fængselsbetjente. Mange betjente har desuden ikke den rette viden til at håndtere de psykiske problemstillinger, samtidigt med at der er en begrænset støtte i organisationen. Arbejds- og Miljømedicinsk afdeling på Aalborg Universitetshospital vil derfor producere en videobaseret metode til forebyggelse af mental mistrivsel hos fængselsbetjentene. Projektet skal bidrage til at nedbryde barrierer, ved at videoerne sætter fokus på de psykiske konsekvenser af arbejdet som fængselsbetjent, som ofte er tabulagt. Der skal vises én video dagligt hver måned, hvilket vil kunne starte en dialog med kollegaerne i fængslet.

Mental robusthed

Den videobaserede metode er allerede blevet afprøvet i den amerikanske- og danske hær med gode resultater til følge. Der vil blive produceret 12 videoer med daglige opmærksomhedspunkter til fokus på opbygning af mental robusthed, positiv tænkning og lignende. Hver video vil vare mellem fem og syv minutter. De vil indeholde værktøjer, viden, eksempler og humoristiske indslag til at sætte fokus på, hvordan betjentene kan forbedre egen mentale trivsel og bidrage til et godt arbejdsmiljø for kollegaerne. Videoerne vil blive testet på en pilotgruppe før lancering for at afdække, hvorvidt videoerne skal justeres. På den måde er målet, at betjentene opnår en bedre mental sundhed. Det vil Velliv Foreningen gerne støtte.