Lederes egen trivsel

Hvem passer på lederne?  Ledere i trivsel er også bedre ledere. De er bl.a. bedre til at gøre deres indflydelse gældende, og de føler sig mere kompetente til at skabe motiverede medarbejdere. Godt arbejdsmiljø og høj trivsel er fremhævet som den vigtigste faktor, når ledere skal vælge job. Der er derfor afledte effekter af at styrke lederes trivsel.

Pas på Chefen!

Et job som leder er eftertragtet og noget som mange stræber efter. Det giver status; det følges som regel af en bedre løn og mange får som ledere, større indflydelse på deres egne arbejdsopgaver, og tilrettelæggelsen af deres arbejdsliv. Problemet er bare, at de færreste chefer har superkræfter - og når chefen mistrives - så er det ikke bare et problem for den enkelte - det bliver hurtigt et problem for medarbejderne og i sidste ende for hele virksomheden. Derfor sætter vi fokus på trivsel blandt ledere i udsendelsen "Pas på chefen!"

Styrk ledernes trivsel

Gå til alle materialer

Velliv Foreningen har støttet en række værktøjer målrettet ledere og deres mentale sundhed
  • Website
    Ledertrivsel

Styrk lederes trivsel

De tre værktøjer guider jer til at styrke lederes trivsel. Du kan bruge dem sammen eller hver for sig. Styrk din dialog med nærmeste leder – sæt fokus på dine mål og din trivsel. Styrk ledelsesgruppen – sæt spot på jeres samarbejde og resultater. Styrk virksomheden – styrk resultaterne med en plan for ledertrivsel.

• Website
    Ledelse

Minikursus i mental sundhed for lederne

Online minikursus kan du som leder blive bedre til at spotte stress, spørge ind og støtte medarbejdere med stresssymptomer. Minikurset tilgodeser forskellige læringsformer vha. forskellige kanaler som video, lytte-øvelser mm.

Kurset er udviklet af Komiteen for sundhedsoplysning med støtte fra Velliv Foreningen.

• Video
    Stress

Lederes stresshåndtering

Fem videoerne målrettet ledere, der ønsker at forebygge stress eller har været sygemeldte med stress. Videoerne har til formål at skabe mental sundhed og robusthed. Videoerne indeholder viden, metoder og værktøjer til håndtering og forebyggelse af stress samt tilbagevenden til arbejde efter sygemelding pga. stress.

Grundet den oprindelige udvikling til et gruppeforløb for ledere indeholder videoerne refleksions- og makkerøvelser, men videoerne kan også bruges individuelt.

Courage Pro har udviklet forløbet.

• Dokument
    Ledelse

Tag ansvar - for egen frihed, fritid og god selvledelse

Inspiration til soloselvstændige til at tage professionelt ansvar for egen HR-ledelse og for et mentalt sundt arbejdsmiljø i virksomheden. Materialet er udviklet i samarbejde med Danske Soloselvstændige.

• Podcast

God selvledelse for soloselvstændige

En podcastserie om at tage et professionelt ansvar for, at man trives og har det godt i egen virksomhed.

Har du valgt at starte egen virksomhed, har du helt sikkert også mærket frihedsfølelsen! Den dag beslutningen blev taget. Friheden til at kunne arbejde med alt det, du elsker! Uden chefer og direktioner, der blande sig. Du har nok også mærket den mindre skønne følelse af at skulle klare alt selv; økonomistyring, bogføring, salg, it-udfordringer, markedsføring, forretningsudvikling og ja… (selv-)ledelse, sygefravær, eventuel mistrivsel og work-life-ubalance.

• Dokument
    Ledertrivsel

Guide til topledernetværk

Videnspakke og faciliteringsguiden der skabt for at hjælpe konsulenter i at facilitere topleder-netværk, der skal fremme attraktive arbejdspladser.

Materialerne er baseret på et pilotprojekt, der viste gode resultater og blev gennemført i 2023-24 med topledere fra forsyningssektoren designet og faciliteret af Team Arbejdsliv og Heiberg – ledelse, læring og analyse. Det er viden og erfaringer fra et toplederperspektiv om betydningen af udvikling og vedligeholdelse af en attraktiv arbejdsplads for forretningen.

• Dialogværktøj
    NGO'er

Når samarbejdet med frivillige slår knuder

Metodekatalog med redskaber til forebyggelse og håndtering af typiske udfordringer i det psykiske arbejdsmiljø.

For mange medarbejdere og ledere i NGO’er er arbejdet for sagen forbundet med en høj grad af mening og oplevelse af at kunne gøre en forskel. Medarbejdere og ledere kan ’i den gode sags tjeneste’ være villige til at gå længere end blot den ekstra meter for at hjælpe andre. Men netop derfor er et fokus på det psykosociale arbejdsmiljø vigtigt.

• Analyse
    Psykisk arbejdsmiljø

Hvem tager skraldet?

Rapport, der sætter fokus på det psykiske arbejdsmiljø for chauffører og administrativt personale i renovationsbranchen. De fleste ved, at chaufførernes arbejde er fysisk krævende. Men ligesom med andet personale i service og leveringsfag står både chauffører og administrativt personale ofte over for en
    række udfordringer med af det psykiske arbejdsmiljø, ofte forårsaget af utålmodige borgere og medtrafikanter.

Rapporten er udarbejdet af i et samarbejde mellem brancheforening for affaldssektoren ARI – Affalds- og Ressourceindustrien og og det antropologiske konsulenthus Behave Green.