Mænds mentale sundhed

Flere kvinder end mænd oplever psykiske problemer, men mænd er i større risiko for alvorlige konsekvenser af mistrivsel. Mænd begår selvmord 3-4 gange så hyppigt som kvinder, udgør tre fjerdedele af de hjemløse, har dobbelt så hyppigt misbrug, og står for over 80% af alle med ludomani. Mænd har traditionelt haft svært ved at udtrykke følelser, hvilket kan forklare, hvorfor færre mænd får deres psykiske problemer opdaget og diagnosticeret. Velliv Foreningen har støttet flere initiativer med fokus på mænds mentale sundhed.

vi6_lille.jpg

Tal med din kollega - du kender ham bedst

Flere materialer der sætter fokus på mænds sundhed

Velliv Foreningen har støttet udviklingen af en række materialer, der sætter fokus på mænds sundhed.
  • Analyse
    Psykisk arbejdsmiljø

Hvem tager skraldet?

Rapport, der sætter fokus på det psykiske arbejdsmiljø for chauffører og administrativt personale i renovationsbranchen. De fleste ved, at chaufførernes arbejde er fysisk krævende. Men ligesom med andet personale i service og leveringsfag står både chauffører og administrativt personale ofte over for en
    række udfordringer med af det psykiske arbejdsmiljø, ofte forårsaget af utålmodige borgere og medtrafikanter.

Rapporten er udarbejdet af i et samarbejde mellem brancheforening for affaldssektoren ARI – Affalds- og Ressourceindustrien og og det antropologiske konsulenthus Behave Green.

• Analyse

Lærling/ elevundersøgelsen 2024

Lærling/elevundersøgelsen 2024 er en undersøgelse af, hvordan mænd og kvinder inden for bygge -, anlægs og træbranchen trives og har det, mens de er i gang med deres lærlinge og elevperioder. Undersøgelsen er gennemført af Forum for Mænds Sundhed i samarbejde med Bygge-, Anlægs og Trækartellet (BAT) og de 7 FH forbund under BAT: 3F, Blik og Rørarbejderforbundet, Teknisk Landsforbund, HK Privat, Malerforbundet, Dansk El Forbund og Dansk Metal.

• Video

Bedre mental sundhed for mænd

Projekt ’Bedre mental sundhed for mænd ‐ fokus på trivsel på arbejdspladsen’ havde til formål at arbejde for at skabe bedre betingelser for, at mænds stress- og andre psykiske vanskeligheder forebygges, opspores og afhjælpes mere effektivt, og at der bliver gjort en indsats for, at mænd lærer at kende til tegnene på psykisk mistrivsel.

• Website

Fødselsdepression hos mænd

Op til 10 % af nye fædre rammes af en fødselsdepression - det svarer til ca. 5-6.000 mænd om året. Velliv Foreningen har støttet en indsats, der skal gøre opmærksom på problemet. Mænd har ofte andre symptomer, end kvinder i forbindelse med en fødselsdepression.

Pårørende

Fødselsdepression hos mænd

Bedre mental sundhed for mænd

'Bedre mental sundhed for mænd' er et projekt, der havde til formål at arbejde for at skabe bedre betingelser for, at mænds stress og andre psykiske vanskeligheder forebygges, opspores og afhjælpes mere effektivt, og at der bliver gjort en indsats for, at mænd lærer at kende til tegnene på psykisk mistrivsel.

• Website
    Stress

Corona

Podcast Lige på - unge mænd og coronatiden

Podcasts af Center for Digital Pædagogik med det formål at styrke den mentale sundhed for unge mænd i alderen 25-35 år gennem oplysning og dialog om psykisk sårbarhed og (mis)trivsel under og efter COVID-19 nedlukningen.

Mænd i kriser

Otte mænd fortæller om deres kampe med alkoholmisbrug, ensomhed og utroskab, sorg, savn, sygdom, hjemløshed og fødselsdepression. Da livskrisen rammer dem, og det liv, de kendte til, forsvinder, gør de noget, mænd sjældent gør. De taler med nogen om deres problemer, og de forsøger at skabe en ny identitet som mennesker, mænd og fædre. Udviklet af Henning Due, freelance journalist, med støtte fra puljen Lokal trivsel.

Projekter der sætter fokus på mænds sundhed

2023
Glæde og fællesskab i Mandekursus i Lynge DOF Allerød Fritidsskole modtager en bevilling på 59.599 kr. fra Velliv Foreningen til en indsats, der sigter mod at modvirke og forebygge ensomhed og isolation blandt mænd i lokalområdet.
2023
Mød - Mod - Mand! Beboerprojektet Hedegaven (under boligselskabet Baldersbo) modtager en bevilling på 60.000 kr. fra Velliv Foreningen til en indsats, som skal modvirke social udsathed hos enlige mænd.
2023
Styrke lokalt mandefællesskab Ejby IF Herreklub modtager en bevilling på 50.000 kr. fra Velliv Foreningen til en indsats mod ensomhed og mistrivsel blandt mænd i Ejby og omegn.
2023
Et stærkt og inkluderende fællesskab for mænd SIND Rådgivning modtager en bevilling på 60.000 kr. fra Velliv Foreningen til et projekt der sigter mod at etablere en mandegruppe samt rådgivnings- og samtaleforløb for enlige og ensomme mænd over 30 år i Aarhus-området.
2023
Handygruppe - et lokalt initiativ for ensomme mænd Islandshesteklubben Jørfi Hedeland modtager 39.000 kr. i bevilling fra Velliv Foreningen til en indsats, der skal tilbyde mænd i aldersgruppen 60-70 år, der enten har lille eller ingen tilknytning til arbejdsmarkedet, et praktisk fællesskab.
2022
Bedre trivsel for ufrivilligt ensomme mænd Nyborg Gymnastik og Idrætsforbund (fodboldafdelingen) modtager 34.600 kr. i bevilling fra Velliv Foreningen til en indsats, der skal skabe bedre trivsel for ufrivilligt ensomme mænd i alderen 40+.
2023
Kom Videre Mand Selvhjælp Fredericia-Middelfart modtager en bevilling på 43.200 kr. til et projekt, der sigter mod at støtte mænd i krise og forebygge ensomhed. Selvhjælp Fredericia-Middelfart driver allerede projektet "Kom Videre Mand", men oplever en stor efterspørgsel på tilbuddet, hvorfor de modtager denne støtte.
2023
Mandegruppe mod ensomhed KonPsyk, Center for Kontekstuel Psykologi, modtager en bevilling fra Velliv Foreningen på 40.000 kr., der skal finansiere et vigtigt projekt til mænd i Odense Kommune og omegn, som kæmper med ensomhed og mistrivsel.