Diversitet, ligestilling og inklusion

Mennesker er forskellige. Diversitet kan tage afsæt i køn, alder, etnicitet, race, hudfarve, national og social oprindelse, seksuel orientering, handicap og politisk anskuelse. Diversitet handler altså om at anerkende, at hver person har unikke karakteristika og livserfaringer.

Inklusion er næste skridt efter diversitet. Det drejer sig om, hvordan vi skaber et miljø, hvor forskellige individer føler sig værdsatte og integrerede  på arbejdspladsen. En inklusiv kultur sikrer, at alle har lige muligheder for at bidrage og udvikle sig, uafhængigt af deres baggrund eller identitet.

Forkortelsen DEI dækker over diversitet, ligestilling (equity) og inklusion. Her finder du materialer Velliv Foreningen har støttet, der kan være med til at sætte fokus på og styrke diversitet, ligestilling og inklusion på arbejdspladsen.

ESG

ESG står for Environmental, Social, and Governance -  miljø, socialt ansvar og ledelse, og det handler om tre vigtige områder, der bruges til at vurdere, hvor bæredygtig og ansvarlig en arbejdsplads er.

Miljø (E) dækker virksomhedens indflydelse på naturen: klimaændringer, forurening og ressourceforbrug.

Socialt ansvar (S) er de sociale forhold på arbejdspladsen. Relationer med medarbejdere, leverandører, kunder og lokalsamfund, med fokus på arbejdsvilkår, og menneskerettigheder. S'et samler initiativer som at virksomheden ansætter mangfoldigt, og styrker ligestilling og inklusion.

Ledelse (G) omfatter virksomhedens ledelsesstruktur, incitamentsprogrammer, gennemsigtighed og etiske retningslinjer.

Krav fra EU

Større virksomheder i Danmark er nu, efter indførelsen af et EU-direktiv (CSRD Corporate Sustainability Reporting Directive) forpligtet til at levere et regnskab over, hvordan de arbejder med ESG. ESG-regnskab er lige nu et krav til børsnoterede virksomheder med over 500 ansatte. I 2026 bliver det også et krav for børsnoterede virksomheder med mindre end 250 ansatte. Men som underleverandør eller samarbejdspartner kan virksomheder allerede nu blive bedt om at levere til en virksomheds ESG-regnskab.

Forventet af de unge

Moderne medarbejdere, især yngre generationer, forventer, at deres arbejdspladser opererer etisk og bæredygtigt. En stærk ESG-profil kan derfor hjælpe danske virksomheder med at tiltrække og fastholde talentfulde medarbejdere.

Analyse af etnisk minoritets stress

Rapport fra Foreningen Lige Adgang om etnisk minoritets stress på danske arbejdspladser.
Begrebet er nyt i Danmark, og det ser ikke godt ud for trivslen for minoritetsetniske ansatte. Rapporten viser bl.a., at 74,7% siger, at det påvirker deres generelle trivsel på arbejdspladsen at blive udsat for diskrimination i form af fordomme, kommentarer og ”jokes”.

Hent rapport
Forside Etnisk

Pårørende på job

Hvordan kan man passe sit job, hvis ens ellers velfungerende 18-årige søn pludselig får voldsom angst og mister lysten til at leve? Masser af forældre står i den situation, og mange får selv stress, må sygemeldes, eller mister deres job. Men det behøver ikke at gå så galt. Hent et samtaleværktøj, der åbner for samtalen om dette på jobbet.

Hent samtaleværktøj
Pårørende Ny (1)

Hvad er op og ned i diagnoserne

Velliv Foreningen har afholdt en onlinekonference om forskellige hjerner på job. Del 1 gennemgik de forskellige diagnoser, og hvad der kendetegner dem.

Forskellige hjerner på job

Gå til temaside om forskellige hjerner på job. Det skønnes, at 15-20 pct. af verdens befolkning er neurodivergent. Fremtidens arbejdsmarked er under pres. Der bliver flere ældre, og færre i den erhvervsaktive alder, så det bliver afgørende at få alle kræfter og talenter i spil.

Hjernevenlig arbejdsplads

Materialer der sætter fokus på diversitet, ligestilling og inklusion

Velliv Foreningen har støttet udviklingen af en række materialer, der sætter fokus på diversitet og inklusion.
  • Dialogværktøj
    Arbejdets organisering

Barselshjulet

Dette barselshjul har til formål at hjælpe dig som leder i at understøtte dine medarbejdere før, under og efter et barselsforløb og derved sikre trivsel, fastholdelse og kontinuerlig karriereudvikling for den enkelte. Analysen viser, at klare aftaler mellem lederen og den barslende medarbejder omkring f.eks. kontakt og muligheder for karriereudvikling under et barselsforløb skaber mere tryghed og klarhed for medarbejderen.

Fastholdelse

Den gode tilbagevenden fra barsel

Hvordan kan virksomhed og barslende i fællesskab skabe gode rammer før, under og efter barselsforløb, der øger den barslendes trivsel, tilknytning og fortsatte karriereudvikling? Undersøgelsen er gennemført af Tænketanken EQUALIS i perioden fra maj 2023 til marts 2024.

International forskning peger på, at overgangen fra barsel til job udgør en udfordring for forældre, bl.a. når det kommer til at etablere en balance mellem arbejds- og familieliv. Det kan resultere i mentale sundhedsudfordringer hos forældrene, særligt i de tidlige år af forældreskabet, hvor omsorgskrav til små børn er større.

Denne analyse undersøger i en dansk kontekst de udfordringer, barslende kan møde i forbindelse med barsel og tilbagevenden herfra, og hvordan de kommer til udtryk i en arbejdskontekst.

Diversitet og inklusion

Analyse af modtagelse af ukrainere på danske arbejdspladser

En stor del af de ukrainske flygtninge i Danmark er i løbet af meget kort tid kommet ind på arbejdsmarkedet. Hvordan har virksomhederne tacklet den nye situation, som ingen i forvejen havde en drejebog for? Hvad har det betydet for kollegerne? Og for ukrainerne selv?

Velliv Foreningen har støttet en analyse baseret på interviews på 25 tilfældigt udvalgte private virksomheder, der har ansat mindst en ukrainsk flygtning. Analysen giver et øjebliksbillede af erfaringer på arbejdspladserne i en helt speciel situation i dansk integrationshistorie.

Stress

Etnisk minoritetsstress

Begrebet er nyt i Danmark, og det ser ikke godt ud for trivslen for minoritetsetniske ansatte. Rapporten viser bl.a., at 74,7% siger, at det påvirker deres generelle trivsel på arbejdspladsen at blive udsat for diskrimination i form af fordomme, kommentarer og ”jokes”.

• Podcast
    Corona

OCD i en coronatid

Podcastserie udgivet af OCD-foreningen med støtte fra Velliv Foreningen. Serien er tilrettelagt og produceret af Clara Vestergaard Lausen.

• Podcast
    Diversitet og inklusion

Job på trods

”Job på trods” er en podcastserie i tre afsnit, der handler om det rummelige arbejdsmarked og mennesker med handicap fra Videncenter om Handikap og TeamArbejdsliv.

• Dokument
    Ledelse

Principper for barsel

Hvad må du, og hvad kan du med fordel skrive i din personalehåndbog eller politikker? Med denne vejledning kan du, som repræsentant for en virksomhed, få afklaret eventuelle tvivlsspørgsmål om, hvordan I som virksomhed understøtter medarbejdere før, under og efter et barselsforløb.
    Vejledningen giver jer input til, hvordan I understøtter både fødende og partnere, der skal på barsel.

Projekter med fokus på ligestilling diversitet eller inklusion

Analyse og kampagne
2024
Overgangsalder på arbejdsmarkedet Journalist og kommunikationskonsulent Dorte Mosbæk modtager en bevilling på 533.800 kr. fra Velliv Foreningen til at gennemføre en omfattende analyse af, hvordan danske kvinders overgangsalder påvirker deres mentale og fysiske trivsel på arbejdspladsen.
Analyse og kampagne
2023
Hvad er den gode overgang fra barsel til arbejde, der minimerer risikoen for stressbelastning? Tænketanken EQUALIS modtager 1.613.125 kr. til et analyseprojekt, der har til formål at undersøge hvordan virksomheder understøtter en god overgang for medarbejdere fra barsel til jobmarkedet.
Vores arbejdsplads
2024
Vi er forskellige sammen Generator Hostel Copenhagen A/S modtager en bevilling på 169.680 kr. fra Velliv Foreningen til en indsats, der skal fremme kulturel inklusion på arbejdspladsen og løse eksisterende udfordringer med kulturelle konflikter og manglende trivsel.
Lokal trivsel
2024
HVEM ER JEG NU: Pilotprojekt / Gruppeforløb for kvinder m. sent diagnosticeret ADHD ADHD Fyn modtager en bevilling på 59.920 kr. fra Velliv Foreningen til en indsats, der skal støtte kvinder mellem 18 og 75 år, som er blevet diagnosticeret med ADHD sent i livet.

Tabu koster milliarder

Læs artiklen om, at flere af landets pensionskasser vil skabe større viden om overgangsalder, som hvert år koster samfundet milliarder i tabt arbejdsfortjeneste. Omkring 425.000 danske kvinder er i alderen 45-55 år, hvor menopausen typisk indtræffer. En opgørelse fra Københavns Universitet viser, at når kvinder rammes af overgangsalder, koster det årligt mere end 4 mia. kr. i tabt arbejdsfortjeneste eller omkring 10.200 årsværk.

Læs artikel
Artikel Overgangsalder