Hvordan er jeres jargon?
Se optagelse af Velliv Foreningens online-konference om tone, mobning og krænkelser på jobbet.
God tone på værkstedet
Materialet er udviklet af Dansk Metal og Autobranchen Danmark og sætter fokus på, hvordan man, ved at arbejde med respekt, kan skabe et endnu bedre arbejdsmiljø i autobranchen. Materialet giver blandt andet en guide til et sprogligt servicetjek, et opgør med brok og drillerier, og opmærksomhed på generationsforskelle.
Hent materialeDigitalchikane.dk
Digital chikane er intimiderende eller ubehagelige henvendelser gennem digitale medier, eksempelvis online hadbeskeder, trusler, tilsvininger eller usande beskyldninger og skal forebygges og håndteres som et arbejdsmiljøproblem, der angår hele arbejdspladsen. Mange virksomheder mangler dog stadig at få sat de rette systemer og procedurer op.
Materialer til at lave sin egen undersøgelse, principper og politik, samtale med medarbejder og opfølgning.
Håndtér konflikter med sommerhusgæster
I sommerhusbranchen har man tæt kontakt med både gæster og husejere. I den sammenhæng er der situationer, der skal løses hver dag, og vi håndterer heldigvis langt de fleste situationer gnidningsfrit og uden udfordringer og konflikter. Men der vil opstå gnidninger, udfordringer eller konflikter, der skal håndteres – det kan fx være gæster, som er utilfredse med forhold i sommerhuset, mismatch mellem gæstens opfattelse af sommerhusets kvalitet og pris, sproglige eller kulturelle forskelle eller ved erstatning på ødelagt inventar i kontakten med husejerne.
Manualen indeholder viden og gode råd om, hvordan du håndterer de gnidninger, udfordringer eller konflikter, som du oplever i kontakten med husejere og gæster. Og du bliver klogere på, hvad du kan gøre eller være opmærksom på før, under og efter disse situationer.
Hvad er konflikt?
Hvordan ved man, hvornår man er på vej ind i en konflikt?
Se mere om konflikt og konflikthåndteringFolk må ikke være efter hinanden. Hvis vi driller med noget en dag, så skal det ikke være det samme dagen efter – det er vigtigt, at vi ikke kører det for lagt ud.
Inspirationskatalog
Materialet behandler blandt andet kategorien respektfuld adfærd og kommer med gode råd til at tale om tone og chikane, inden problemerne opstår.
Hård tone og konflikt
-
AnalysePsykisk arbejdsmiljø
Hvem tager skraldet?
Rapport, der sætter fokus på det psykiske arbejdsmiljø for chauffører og administrativt personale i renovationsbranchen. De fleste ved, at chaufførernes arbejde er fysisk krævende. Men ligesom med andet personale i service og leveringsfag står både chauffører og administrativt personale ofte over for en
række udfordringer med af det psykiske arbejdsmiljø, ofte forårsaget af utålmodige borgere og medtrafikanter.Rapporten er udarbejdet af i et samarbejde mellem brancheforening for affaldssektoren ARI – Affalds- og Ressourceindustrien og og det antropologiske konsulenthus Behave Green.
-
DokumentHård tone
God tone på værkstedet
Et projekt gennemført af Dansk Metal og Autobranchen Danmark har sat fokus på, hvordan man, ved at arbejde med respekt, kan skabe et endnu bedre arbejdsmiljø i autobranchen. Et materiale er udviklet i den forbindelse. Materialet giver blandt andet en guide til et sprogligt servicetjek, et opgør med brok og drillerier, og opmærksomhed på generationsforskelle.
-
WebsiteHård tone
Job uden konflikter
Stop vold, trusler og krænkelser på jobbet. CERTA Intelligence & Security har lanceret hjemmesiden Job uden konflikter. Digitale værktøjer, som stilles frit til rådighed for danske SMV’er. Det indbefatter bl.a. en selv-test om problemerne i virksomheden, en individuel tilstandsrapport og dertilhørende anbefalinger – alle om vold, trusler og krænkelser på jobbet.
-
VideoHård tone
Hvordan er jeres jargon
Onlinekonference om tone, mobning og krænkelser på jobbet. Mød: Kasper Wittendorff, direktør, KW Betonteknik, Lars Søborg Nielsen, director of production, Nopa Nordic, Jacob Elkjær, restauratør restaurant Grøften, Carsten Bak Matthiesen ejer og bagermester, fra BAKs Bakery & Deli, Stine Moesmand, erhvervspsykolog og afdelingsleder, Human House, Mette Morgan, HR- og kommunikationschef, Skel.dk, Jesper Kristiansen, Seniorforsker, NFA, Morten Frihagen, Direktør, Dansk Håndværk.