God jargon

En hård tone, mobning og krænkelser hører ikke hjemme på jobbet, hverken fra kollegaer eller kunder. Her har vi samlet gode råd og forslag til, hvordan man kan arbejde med at forbedre tonen på arbejdspladsen. Vi giver også bud på hvordan konflikter opstår, og hvordan man kan håndtere dem. 

Hvordan er jeres jargon?

Se optagelse af Velliv Foreningens online-konference om tone, mobning og krænkelser på jobbet.

God tone på værkstedet

Materialet er udviklet af Dansk Metal og Autobranchen Danmark og sætter fokus på, hvordan man, ved at arbejde med respekt, kan skabe et endnu bedre arbejdsmiljø i autobranchen. Materialet giver blandt andet en guide til et sprogligt servicetjek, et opgør med brok og drillerier, og opmærksomhed på generationsforskelle. 

Hent materiale
Respekt.png

Digitalchikane.dk

Digital chikane er intimiderende eller ubehagelige henvendelser gennem digitale medier, eksempelvis online hadbeskeder, trusler, tilsvininger eller usande beskyldninger og skal forebygges og håndteres som et arbejdsmiljøproblem, der angår hele arbejdspladsen. Mange virksomheder mangler dog stadig at få sat de rette systemer og procedurer op.

Materialer til at lave sin egen undersøgelse, principper og politik, samtale med medarbejder og opfølgning.

Gå til webiste
Digital Chikane (1)

Håndtér konflikter med sommerhusgæster

I sommerhusbranchen har man tæt kontakt med både gæster og husejere. I den sammenhæng er der situationer, der skal løses hver dag, og vi håndterer heldigvis langt de fleste situationer gnidningsfrit og uden udfordringer og konflikter. Men der vil opstå gnidninger, udfordringer eller konflikter, der skal håndteres – det kan fx være gæster, som er utilfredse med forhold i sommerhuset, mismatch mellem gæstens opfattelse af sommerhusets kvalitet og pris, sproglige eller kulturelle forskelle eller ved erstatning på ødelagt inventar i kontakten med husejerne.
Manualen indeholder viden og gode råd om, hvordan du håndterer de gnidninger, udfordringer eller konflikter, som du oplever i kontakten med husejere og gæster. Og du bliver klogere på, hvad du kan gøre eller være opmærksom på før, under og efter disse situationer. 

Hent materiale
Konflikt

Hvad er konflikt?

Hvordan ved man, hvornår man er på vej ind i en konflikt?

Se mere om konflikt og konflikthåndtering

Folk må ikke være efter hinanden. Hvis vi driller med noget en dag, så skal det ikke være det samme dagen efter – det er vigtigt, at vi ikke kører det for lagt ud.

Køkkenchef i materialet Mental sundhed på menuen

Inspirationskatalog

Materialet behandler blandt andet kategorien respektfuld adfærd og kommer med gode råd til at tale om tone og chikane, inden problemerne opstår. 

Inspirationskatalog mental trivsel på menuen 2024
Best Practice Trivsel På Menuen

Hård tone og konflikt

Gå til alle materialer

Alle materialer og værktøjer der kan forbedre tonen og afværge konflikt.
  • Website
    Negative handlinger

    Digitalchikane.dk

    Hjemmesiden er skabt for at hjælpe private arbejdsgivere med at forebygge og håndtere digital chikane. 

  • Analyse
    Psykisk arbejdsmiljø

    Hvem tager skraldet?

    Rapport, der sætter fokus på det psykiske arbejdsmiljø for chauffører og administrativt personale i renovationsbranchen. De fleste ved, at chaufførernes arbejde er fysisk krævende. Men ligesom med andet personale i service og leveringsfag står både chauffører og administrativt personale ofte over for en
    række udfordringer med af det psykiske arbejdsmiljø, ofte forårsaget af utålmodige borgere og medtrafikanter.

    Rapporten er udarbejdet af i et samarbejde mellem brancheforening for affaldssektoren ARI – Affalds- og Ressourceindustrien og og det antropologiske konsulenthus Behave Green. 

  • Dokument
    Kommunikation

    Konfliktforebyggelse og -håndtering i kontakt med kunder

    Gode råd til håndtering og forebyggelse af vanskelige situationer i kontakten med kunder.

  • Video
    Negative handlinger

    God tone og godt kollegaskab på arbejdspladsen

    En manual for håndtering af negative handlinger målrettet samarbejdsudvalg og arbejdsmiljøorganisationer. Manualen er udarbejdet af Jesper Kristiansen (NFA),  Eva Gemzøe Mikkelsen (SDU), Annette Meng (NFA) 2024. 

  • Analyse
    Hård tone

    Digital chikane

    Hver 10. privatansatte er udsat for digital chikane - ny undersøgelse fra Digitalt Ansvar støttet af Velliv Foreningen.

  • Dokument
    Hård tone

    God tone på værkstedet

    Et projekt gennemført af Dansk Metal og Autobranchen Danmark har sat fokus på, hvordan man, ved at arbejde med respekt, kan skabe et endnu bedre arbejdsmiljø i autobranchen. Et materiale er udviklet i den forbindelse. Materialet giver blandt andet en guide til et sprogligt servicetjek, et opgør med brok og drillerier, og opmærksomhed på generationsforskelle.

  • Website
    Hård tone

    Job uden konflikter

    Stop vold, trusler og krænkelser på jobbet. CERTA Intelligence & Security har lanceret hjemmesiden Job uden konflikter. Digitale værktøjer, som stilles frit til rådighed for danske SMV’er. Det indbefatter bl.a. en selv-test om problemerne i virksomheden, en individuel tilstandsrapport og dertilhørende anbefalinger – alle om vold, trusler og krænkelser på jobbet. 

  • Video
    Hård tone

    Hvordan er jeres jargon

    Onlinekonference om tone, mobning og krænkelser på jobbet. Mød: Kasper Wittendorff, direktør, KW Betonteknik, Lars Søborg Nielsen, director of production, Nopa Nordic, Jacob Elkjær, restauratør restaurant Grøften, Carsten Bak Matthiesen ejer og bagermester, fra BAKs Bakery & Deli, Stine Moesmand, erhvervspsykolog og afdelingsleder, Human House, Mette Morgan, HR- og kommunikationschef, Skel.dk, Jesper Kristiansen, Seniorforsker, NFA, Morten Frihagen, Direktør, Dansk Håndværk.

  • Video
    Hård tone

    Hvad er konflikt

    Videoer udviklet i forbindelse med et større projekt hos Tandlægekæden Godt Smil om konflikt, konflikttyper, hvordan man håndterer konflikter, konflikttrappen og konfliktparathed.