Hjernevenlig arbejdsplads

Ca. 25.000 danskere rammes hvert år af en hjernerystelse og for en stigende andel varer symptomerne i måneder og endda år. Vi ved endnu ikke, hvorfor nogle mennesker rammes af længerevarende følger, men et bud kunne være, at vores måde at leve og arbejde på ikke er så hjernevenlig endda.

De senere år er der kommet mere fokus på at skabe hjernevenlige arbejdspladser, så også neurodivergente trives. Det vurderes at omfatte cirka 15 procent af arbejdsstyrken.

Her på siden har vi samlet viden og værktøjer om den hjernevenlige arbejdsplads.

VELLIV_ILLUSTRATIONS_MENTALTRAENING.png

Online-eventet Forskellige hjerner på job

Neurodivergente er et paraplybegreb for et bredt spektrum af diagnoser lige fra autisme, ADHD, til angst og ordblindhed. Det vurderes at omfatte cirka 15 procent af arbejdsstyrken. Se hvordan en række arbejdspladser skaber rum for forskellige hjerner på job.

Fordybelse

Fokustid uden forstyrrelser kan være en måde at give hjernen bedre arbejdsvilkår. 5 timers fordybelse om ugen har positiv indflydelse på både energi- og stressniveau.

Se hvordan I kommer i gang med fordybelse
Invoksers1

Pauser

Pauser kan være en måde at give din hjerne bedre arbejdsbetingelser.En pause sænker det fysiologiske stressniveau med det samme, gør hjernen skarpere og styrker overblikket. 20 minutters pause om formiddagen skaber en langtidseffekt - den bliver ved med at påvirke stressniveauet og overblikket positivt om eftermiddagen.

Se hvordan I kan arbejde med pauser
Mirit Glas 6

Hjernero hos Viking Life-Saving Equipment

Virksomheden Viking Life-Saving Equipment, der leverer forskelligt sikkerhedsudstyr til den maritime branche er gået ombord i online-forløbet Hjernero, i et projekt støttet af Velliv Foreningen.

Se projektbeskrivelsen

Læs artikel i Erhvervplus
Viking

Hjernevenlige værktøjer

Her er en oversigt over alle hjernevenlige materialer, der er produceret i forbindelse med projekter støttet af Velliv Foreningen.
    Sygefravær

Tilbage i arbejde med følger efter hjernerystelse

Gode råd til medarbejder der skal vende tilbage i arbejde efter længerevarende følger efter hjernerystelse. De er udarbejdet på baggrund af en spørgeskemaundersøgelse om tilbagevenden til arbejde hos medarbejdere med længerevarende symptomer efter hjernerystelse. Der er inddraget udsagn fra både medarbejdere og arbejdsgivere. Der indgår også erfaringer fra projektet ’Det hjernevenlige arbejdsliv’.

Tilbage fra hjernerystelse

Trine Nygaard & Pia Hauge gennemførte i 2023 et projekt i samarbejde med  Hjernerystelsesforeningen, der havde til formål at undersøge og skabe opmærksomhed omkring, hvordan  hjernevenlige rammer i arbejdslivet kan bidrage til, at mennesker, der er ramt af længerevarende følger fra en hjernerystelse, får bedre mulighed for at fastholde deres arbejdsevne.

Ca. 25.000 danskere rammes hvert år af en hjernerystelse og for en stigende andel varer symptomerne i måneder og endda år. Vi ved endnu ikke, hvorfor nogle mennesker rammes af længerevarende følger, men et bud kunne være, at måden hvorpå vi lever og arbejder ikke er så hjernevenlig endda.

Arbejdets organisering

Pauser

Redskab udviklet under Future Work Lab i et forsøg med bevidste pauser. En pause sænker det fysiologiske stressniveau med det samme, gør hjernen skarpere og styrker overblikket.

• Podcast

Hjernevenlig ledelse

Podcast om, hvad du som leder kan gøre for at hjælpe en hjernerystelsesramt medarbejder godt tilbage til arbejdet. Med udgangspunkt i et projekt, hvor 16 hjernerystelsesramte vidensarbejdere har skabt tid, rum og ro til fordybelse i deres arbejde, kommer vi med konkrete råd til dig som leder. Vi taler om lederens rolle og om at lade sig inspirere til hjernevenlige arbejdsrutiner for hele arbejdspladsen.

• Video

Forskellige hjerner på job

Hvordan får man høj mental sundhed for alle slags hjerner på jobbet? Se Velliv Foreningens online konference om emnet fra 6. december 2023 og bliv klogere. Neurodivergente er et paraplybegreb for et bredt spektrum af diagnoser lige fra autisme, ADHD, til angst og ordblindhed.

• Podcast

Fordybelsestid for hjernerystelsesramte

Erfaringerne fra et projekt, hvor 16 hjernerystelsesramte deltagere har eksperimenteret med dagligt at afsætte én time af deres arbejdstid til fordybelse. Hør hvordan fordybelse gør dig mere effektiv, giver ro i hovedet, øger arbejdsglæden og giver den rystede hjerne optimale betingelser for at genoptræne. Vi kommer med konkrete råd til, hvordan du som hjernerystelsesramt kommer i gang med at skabe nye hjernevenlige rutiner i din arbejdsdag.