De usynlige unge med ADHD

Folkehuset Kolding modtager en bevilling på 59.650 kr. fra Velliv Foreningen til et projekt, der har til formål at støtte unge med ADHD på deres vej mod job og uddannelse.

Velliv_Lokal trivsel.png

Folkehuset Kolding

2023 - 2023

Syddanmark

Støtte til unge med ADHD

Folkehuset Kolding har i samarbejde med ADHD-foreningen i Kolding observeret, at mange unge med ADHD føler sig isolerede og usikre omkring deres fremtid, da de har oplevet skam og følelser af dumhed i skoletiden.

Projektet ønsker at imødekomme denne udfordring ved at tilbyde et forløb med psykoedukation og håndgribelige værktøjer, der skal støtte de unge i at håndtere ADHD-relaterede problemer og usikkerheder.

Denne tilgang sigter således mod at hjælpe de unge med at navigere gennem udfordringerne, der følger med ADHD, samtidig med at de opbygger en positiv selvopfattelse.

Struktur og egenomsorg

Under forløbet er der rig mulighed for at lære strategier og redskaber, der konkret kan anvendes i forhold til de udfordringer, som unge med ADHD typisk står over for i forbindelse med job og uddannelse. Dette inkluderer aspekter som struktur, kommunikation og egenomsorg.

Man vil op til projektet uddanne to frivillige terapeuter ved hjælp af en specialpsykolog fra MinTerapi – Specialpsykologklinik. Disse terapeuter vil blive rustet til at facilitere kurset fremadrettet, hvilket sikrer, at støtten til unge med ADHD kan fortsætte ud over projektets levetid.

Projektet kommer til at forløbe i små hold, og man forventer, at kunne hjælpe 50 unge i løbet af 2024-2025.