Tandlæger i kamp mod stress og omsorgstræthed

ORIS-tandlægerne (tandlægeklinik) modtager 247.300 kr. i bevilling fra Velliv Foreningen til et projekt, som skal bekæmpe omsorgstræthed og stress hos de ansatte.

Velliv_Vores arbejdsplads.png

ORIS-tandlægerne

2023 - 2023

Syddanmark

Vores arbejdsplads

Omsorgstræthed og stress

ORIS-tandlægerne er en tandlægeklinik med 35 ansatte bl.a. tandlæger, tandplejere, klinikassister og administrative medarbejdere. Tandlægeklinikken har været udfordret af høje emotionelle krav og omsorgstræthed, hvilket har ført til flere stresssygemeldinger, blandt både ledere og medarbejdere.

Ansøger og klinikchef, Rikke Dresing, skriver: "Vi vil reducere mistrivsel og sygefravær som følge af stress, forebygge omsorgstræthed der fører til dårligere patientbehandling, samt medvirke til fastholdelse af kompetente medarbejdere gennem undervisningsforløb for lederne og medarbejderne. Begge forløb skal have fokus på forskningsmæssige, velbelyste metoder til forebyggelse af stress og omsorgstræthed. Ledernes forløb skal fokusere på ledelsesopgaven ifm. trivsel, samt egen trivsel, mens medarbejderne også skal fokusere på kollegialstøtte.".

Dette projekt modtager ORIS-tandlægerne nu en bevilling på 247.300 kr. fra Velliv Foreningen, til.

Fokusgruppeinterviews, design af forløb og forebyggende moduler

Helt konkret, skal projektets aktiviteter bestå af:
- Fokusgruppeinterviews med medarbejderrepræsentanter fra hver faggruppe samt med ledere.
- Et informationsmøde for ledere.
- Design af forløb for både medarbejdere og ledere.
- Tre moduler for ledere med fokus på metoder og redskaber til at forebygge omsorgstræthed.
- Tre medarbejdermoduler med fokus på metoder og redskaber til at forebygge omsorgstræthed.

Center for Mental Robusthed udvikler og faciliterer programmerne.

Ansøger forventer at hele arbejdspladsen vil få gavn af indsatsen, som skal forløbe i 2023.