Civilsamfunds­organisationer

For mange medarbejdere og ledere i NGO’er er arbejdet for sagen forbundet med en høj grad af mening og oplevelse af at kunne gøre en forskel. Medarbejdere og ledere kan ’i den gode sags tjeneste’ være villige til at gå længere end blot den ekstra meter for at hjælpe andre. Men netop derfor er et fokus på det psykosociale arbejdsmiljø vigtigt.

kol8.jpg

Psykisk arbejdsmiljø i NGO'er

Medarbejdere i mindre NGO’er rapporterer en højere grad af tidspres og rolleuklarhed end medarbejdere i andre brancher. Årsagerne til tidspres kan fx være sammensat af uklarhed i opgaver og i samarbejdet med frivillige, fraværet af strukturer, en kultur, som presser medarbejdere og ledere til at gå alt for langt for at hjælpe.

Materialer henvendt til NGO'er

Gå til alle materialer

Materialer og værktøjer udviklet til NGO'er og civilsamfundsorganisationer.
  • Dialogværktøj
    NGO'er

Når samarbejdet med frivillige slår knuder

Metodekatalog med redskaber til forebyggelse og håndtering af typiske udfordringer i det psykiske arbejdsmiljø.

Ledelse

Håndbog i sociokratiske arbejdsgange

Børns Vilkår har i et projekt støttet af Velliv Foreningen arbejdet med at sikre god trivsel i en periode med stor vækst og forandringer ved at udvikle ledelsesmetoder, som udfordrer det traditionelle ledelseshieraki. Projektet har hentet inspiration fra sociokratiske arbejdsgange, som er en relativ ny måde at organisere beslutningsprocesser på i mindre og større grupper. Beslutninger træffes gennem samtykke i grupper af en vis størrelse. Disse grupper kaldes cirkler og er selvledende med eget formål og opgaver.

• Website
    Høje følelsesmæssige krav

Øvelser for telefonrådgivere

RådgivningDanmark har fået støtte til at udvikle efteruddannelsesmateriale, der kan bruges til efteruddannelse af telefonrådgivere. Øvelserne tager afsæt i bogen "Telefonrådgivning - En grundbog", og henvender sig til civilsamfundets telefonrådgivninger, socialrådgivere, socialpædagoger, sygeplejersker, sundhedsplejersker og lignende fagprofessionelle gennemfører telefonisk som en del af deres arbejde.

NGO'er

10 fremtidshacks for frivillige

Vi har i Danmark en lang tradition for frivilligt arbejde, men frivilligheden er under pres. Mange frivillige oplevede allerede inden Corona-epedimien, at det er mentalt hårdt at være frivillig. En oplevelse som er øget under Corona-epidemien. Presset vokser konstant på den enkelte, og mange frivillige tilkendegiver at de i stigende grad bliver mentalt udfordret og ikke ser den samme mening i det frivillige arbejde. Hvad man gør som frivillige på individ niveau, når man har svært ved at overskue de nye udfordringer, krav og forventninger, som konstant ændrer sig? Hvilke håndtag kan vi som individ dreje på for at være den bedst mulige udgave af os selv? Udgangspunktet er, at den enkelte frivillige i stigende grad har brug for at blive udstyret med disse fremtidsfærdigheder, som er enkle og fleksible at bruge, for at give dem værktøjer til at kunne navigere tidens usikkerheder. Formåer man dette, giver det ro til den enkelte, skaber mening, handlekraft og mentalt overskud.

Høje følelsesmæssige krav

Frivillige i trivsel i mindre forening

Trivsel blandt frivillige i en mindre forening og mulige tiltag for at etablere et arbejdsmiljø hvor frivillige trives.
    Blossom fik støtte til at implementere projekt Frivillig i Trivsel (FiT) i perioden januar-juni 2021 med det formål at styrke de frivilliges trivsel, arbejdsmiljø og fællesskab.

• Video
    Arbejdets organisering

Godt arbejdsmiljø i samarbejde med frivillige

Velliv Foreningen inviterede i december 2023 til online-konference om Rolleklarhed i NGO'er. Det kan være svært i NGOer, at sikre et godt arbejdsmiljø, når ansatte skal samarbejde med frivillige i at løfte forskellige opgaverne. Det kræver en systematisk tilgang til arbejdsmiljøet for at minimere eller forebygge potentielle konflikter, rolleforvirring og tidspres.

Konferencen tog afsæt i et konkret projekt gennemført af Ingerfair i en håndfuld NGO'er.

Betændt arbejdsmiljø er det beskidte vasketøj, som ingen civilsamfundsorganisationer ønsker at hænge offentligt til tørre

Der er mange grunde til, at emnet er svært at tale om: Blandt andet frygt for dårlig medieomtale eller at blive fyret. Men tavshed gør samtidig problemet svært at løse. Det kom frem, da centrale civilsamfundsaktører på Bornholm debatterede dårligt arbejdsmiljø.

Læs artikel

Taler vi om det vigtige, når vi diskuterer arbejdsmiljø i NGO’er?

Indlæg fra projektejer Frederik C. Boll, Ingerfair. Usikker økonomi udråbes ofte til skurken, når NGO’er lider af dårligt arbejdsmiljø. men er den konklusion rigtig?

Læs artikel
Ingerfair