Sangglæde for alle

Skanderborg Synger modtager en bevilling på 59.771 kr. fra Velliv Foreningen til en indsats, der skal skabe fællessang for personer med psykisk eller fysisk handicap på fire botilbud i Skanderborg. Indsatsen sigter mod at afhjælpe tristhed, reducere isolation og styrke det sociale fællesskab.

Skanderborg Synger

Skanderborg Synger

2023 - 2024

Midtjylland

Terapi mod tristhed og isolation

Skanderborg Synger understreger, at sang kan fungere som en terapeutisk aktivitet, da sang ikke kun medvirker til at reducere stress, men samtidig kan øge følelsen af lykke og velvære.

Derfor vil foreningen spille for og bringe sang, glæde og fællesskab ind i livet for personer med handicap, som bor på fire forskellige botilbud i Skanderborg kommune - sangen og fællesskabet deromkring skal afhjælpe tristhed og isolation blandt beboerne.

Ved at skabe rammerne for fællessang vil Skanderborg Synger tilbyde en meningsfuld og tilgængelig kulturel aktivitet for beboerne på de fire bosteder, hvor de kan deltage uden barrierer. Her vil en professionel pianist og en sangpædagog lede fællessangen seks gange om året - og forhåbentlig bidrage til at styrke fællesskabsfølelsen blandt de deltagende.

Harmoni og fællesskab for personer med handicap

Borgerne på de fire botilbud i Skanderborg kommune har ikke samme muligheder for at deltage i andre kulturelle tilbud, og derfor skal indsatsen bidrage med et inkluderende fællesskab, der kan rumme alle - for som foreningen selv siger: "alle har en stemme".

For at bringe liv og aktivitet ind i weekenderne, som til tider kan føles lange, bliver Sangglæde-aktiviteterne afviklet enten lørdag eller søndag. Hvert botilbud får seks besøg i løbet af året, hvor pianisten og sangpædagogen kommer ud til borgerne.

Skanderborg Synger håber, at fællesskabet vil skabe varige positive forandringer og bidrage med en større følelse af samhørighed på botilbuddene i Skanderborg kommune.

Det forventes, at i alt 100 personer vil få glæde af sangfællesskabet, som strækker sig fra den 15. september 2023 til den 14. september 2024.