Soranahus i trivsel
Ansøger
Fonden Soranahus
Bevilling
DKK 41.600
Beliggenhed
Sjælland
Status
Afsluttet
Pulje
Vores arbejdsplads
År
2020
Soranahus er en selvejende Fond og socialpædagogisk opholdssted med 15 medarbejdere. Selvom medarbejderne overordnet giver udtryk for, at de trives, oplever stedet, at de har svært ved at fastholde medarbejdere i deres stillinger. Det vil arbejdspladsen lave om på med denne indsats.
Udfordret af medarbejderskift
Soronahus kan være et hårdt miljø at arbejde i, fordi der er sårbare unge mennesker bosat. Det er særligt udfordrende for de medarbejdere, der ikke er vant til miljøet. Dette mærker arbejdspladsen ved den hyppige udskiftning af medarbejdere. På trods af flere indledende undersøgelser på, hvad der udfordrer arbejdsmiljøet, samt en styrkelse i både ansættelseprocessen og en styrkelse i uddannelse af medarbejdere, har det ikke haft den ønskede effekt. Derfor skal Charlotte Eli, som gennem de sidste 25 år har arbejdet med udviklingsprocesser og psykisk arbejdsmiljø, lave en analyse af arbejdsmiljøet og stille forslag til, hvad arbejdspladsen kan gøre fremadrettet for at opretholde medarbejdernes trivsel.
Stort succespotentiale - tiltrængt analyse
Velliv Foreningen vurderer, at der er et stort succespotentiale i at få udarbejdet en rapport, som er meget tiltrængt for virksomheden. Desuden kan virksomheden få gavn af rapporten fremover, og metoden og erfaringerne kan let deles med andre bosteder. Den kompetente organisationskonsulent Charlotte Eli, der pt arbejder med en række socialpædagogiske institutioner i Region Sjælland mhp. at styrke den mentale sundhed og det psykiske arbejdsmiljø på de deltagende institutioner, foretager analysen. Derfor er rammerne gode for undersøgelsen. De reelle effekter af projektet kan først måles om lang tid, men på kort sigt er succesmålet, at der blive udarbejdet en rapport, og at institutionen får indsigt i de udfordringer, der er på stedet. Derfor støtter Velliv Foreningen projektet.