Ledelse skal også være et godt håndværk

Tømrerfirmaet Jørgen Sørensen A/S modtager 250.000 kr. til at gennemføre en indsats, der skal være med til at løfte den ledelsesmæssige kvalitet i virksomheden, så lederne bliver klædt bedre på til at håndtere konflikter og stress.

Jørgen Sørgensen Aps modtager donation fra Velliv Foreningen.jpg

Jørgen Sørensen A/S

Midtjylland

Afsluttet

Vores arbejdsplads

2020

I tømrerfirmaet Jørgen Sørensen A/S er godt håndværk en æressag, og de fleste medarbejdere og ledere har en håndværksuddannelse. Med denne indsats vil firmaet udvikle god praksis for ledelse - således at ledelse også bliver et godt håndværk.

Psykologisk sikkert arbejdsmiljø

God ledelse er vigtigt for at skabe en psykologisk sikkert arbejdsmiljø, hvor der bliver taget hånd om psykisk arbejdsbelastning og mental mistrivsel.

Hos tømrerfirmaet Jørgen Sørensen A/S er de fleste ansatte uddannede håndværkere og ikke ledere. Derfor ønsker firmaet at opkvalificere ledelsen, så de har de rette forudsætninger og redskaber til at håndtere mistrivsel blandt medarbejdere. Denne indsats har dermed til formål at skabe et fælles sprog om ledelse og mental sundhed, så dialog og god ledelse bliver en naturlig del af hverdagen i virksomheden.

Indsatsens er derfor målrettet virksomhedens ledelse, og tiltagene skal forankres i hverdagen, så virksomhedens medarbejdere oplever, at der er et godt psykisk arbejdsmiljø.

Styrkelse af ledelsen

I projektet kombineres flere typer af indsatser, bl.a. fredagsmøder med undervisning om stresshåndtering, ledelsesstile, konflikthåndtering, mental sundhed mm. Desuden bliver der afholdt et internatsophold for lederne, hvor der sættes fokus på, hvad ledelse egentlig er, og hvordan man bedriver ledelse med henblik på at udvikle en fælles forståelse og et fælles sprog.

Derudover vil der være observationer af byggeledermøderne for at give ledelsen feedback og viden omkring kommunikation og samarbejdskulturen i virksomheden, samt individuel sparring og "skurvognsdialoger".  Indsatsen bliver varetaget af en ekstern arbejdsmiljøkonsulent.

Således har projektet til formål at styrke ledelsen i virksomheden, så arbejdsmiljøet bliver trygt og den mentale sundhed bliver styrket. Velliv Foreningen støtter indsatsen med 250.000 kr.

Resultater

Projektet er nu afsluttet. En intern evaluering af projektet baseret på både kvalitative interviews og et spørgeskema blandt medarbejderne viser en udpræget tilfredshed med projektet, en høj grad af målopfyldelse i forhold til at forbedre ledelsen i organisationen og en klar forbedring af den sociale kapital på arbejdspladsen.