Kursus i øget trivsel for voksne pårørende til psykisk syge

Bedre Psykiatri Køge/Faxe/Stevns modtager 39.800 kr. til et kursus i øget trivsel for voksne pårørende til personer med psykisk sygdom.

Bedre Psykiatri køge faxe stevns.jpg

Bedre Psykiatri Køge/Faxe/Stevns

Sjælland

Møde andre i samme situation

Som pårørende til psykisk syge familiemedlemmer, kan man være udsat for voldsomme hændelser og følelser, og det forventes ofte, at man løser problemerne.

Bedre Psykiatri Køge/Faxe/Stevns modtager en bevilling fra Velliv Foreningen, til et kursus der skal hjælpe med at forebygge stress, angst og depression, samt andre psykiske lidelser, hos pårørende til psykisk syge.

Fokus er at skabe en forskel i dagligdagen for pårørende til psykisk syge, hvor man får mulighed for at møde andre i samme situation.

Hjælpe-til-selvhjælp

Der vil afholdes tre kurser, som hver består af 12 mødeaftener for 10 deltagere. Kursus lægger vægt på hjælp-til-selvhjælp, og at det at være selvhjulpen giver handlekraft og robusthed. En ressourcestærk pårørende har altså også bedre mulighed for at hjælpe personen med psykisk lidelse.

Fra kursets start og et halvt år efter kursusafslutningen, vil kursisterne have mulighed for opfølgende telefoncoaching, for netop at sikre forankring af det indlærte.

Målgruppen for kurset er pårørende til psykisk syge og sårbare i alderen 18 til 74 år i lokalområdet Køge, Faxe, Stevns og omegn, og man forventer at 30 deltagere vil få gavn af kurserne.