Fokus på kerneopgaven, styrkelse af arbejdstrivsel og fællesskab på botilbud
Ansøger
Lindevangs Fond
Bevilling
DKK 249.804
Projektperiode
2023 - 2024
Beliggenhed
Hovedstaden
Status
Afsluttet
Pulje
Vores arbejdsplads
År
2022
Opdeling som følge af Covid-19
Covid-19 har sat store spor i rigtig mange organisationer, og det samme gør sig gældende for botilbuddet Lindevang. Under pandemien, arbejdede de ansatte under skærpede forhold, hvor bl.a. dele af huset var hjemsendt i perioder, og der var en skarp opdeling af dem der var tilbage, for at forhindre smittespredning. Som følge af dette, oplever Lindevang nu, at der er sket en opdeling i organisationen, hvor medarbejdere er i tvivl om hvad andre i organisationen bidrager med.
Ansøger og udviklingskonsulent, Katrine Duus-Boolsen, skriver: "Vi vil igangsætte en proces, hvor alle medarbejdere inddrages i at definere vores kerneopgave. Vi er et psykosocialt botilbud, der oplever travlhed og en opdeling i hverdagen, der spænder ben for det tværfaglige samarbejde. Ved sammen at definere, hvordan vi hver især bidrager til vores fælles kerneopgave, vil vi samle huset om det vigtige: hvordan vi bedst støtter beboerne. Det vil styrke tilliden til hinanden, den faglige (selv)respekt og føre til øget psykologisk tryghed og arbejdstrivsel.".
Nu modtager Lindevang en bevilling på 249.804 kr. fra Velliv Foreningen til en indsats, som netop skal løfte samarbejdet, fagligheden og arbejdstrivslen i organisationen.
Sessioner, kick-off og opsamling
Lindevang er et psykosocialt botilbud med 74 faste medarbejdere, som er opdelt i følgende teams: bostøtterne, et sundhedsteam, et rengøringspersonale, et beskæftigelsesteam, et køkkenpersonale, en administration og en ledelse. Medarbejdergruppen består af mange forskellige faggrupper, heriblandt pædagoger, social- og sundhedsassistenter, sygeplejersker, socialrådgivere, akademikere, håndværksuddannede, samt ufaglærte. På botilbuddet arbejdes der med borgere med komplekse psykiske problemer.
Indsatsen skal bestå af forskellige sessioner og aktiviteter, som skal bidrage til styrkelsen af samarbejdet og trivslen, i det komplekse, og til tider stressende, arbejde. Helt konkret, skal indsatsens indhold bestå af følgende:
1. En fælles kick-off dag for hele huset.
2. Ledersessioner med ekstern konsulent.
3. Teamsessioner med ekstern konsulent.
4. Fælles opsamlingsdag for hele huset med ekstern konsulent.
Indsatsen forventes at komme alle 74 faste medarbejdere til gode.