Kreative brancher

Kunstnere, musikere og kulturarbejdere har særlige arbejdsvilkår. Mange har ikke en fast arbejdsplads og arbejder alene. Flere har jobs ved siden af det kunstneriske arbejde, og mange har svært ved at få arbejde og privatliv til at balancere. En del har skæve arbejdstider og uforudsigelige rammer. Og patchwork-økonomi med forskellige typer ansættelser er mere reglen end undtagelsen. Arbejdsvilkårene betyder, at flere har dårlig mental sundhed, og nogle forlader branchen. Flere har en oplevelse af at stå alene og selv skulle vide alt om regler og vilkår på arbejdsmarkedet uden at have nogen at sparre med. Velliv Foreningen har støttet en række indsatser i kreative brancher.

Grundig analyse af mental sundhed i musikbranchen

Musiklivets Partnerskab for Bæredygtig Udvikling har gennemført en grundig undersøgelse af den mentale sundhed i branchen. Analysen består dels af en kvantitativ undersøgelse blandt 1.865 deltagere i branchen, dels en kvalitativ undersøgelse blandt 17 musikere. Analysen anbefaler indsatser indenfor tre områder.

Gå til analyse
Forside 4. Delrapport

Materialer og værktøjer udviklet i kreative brancher

Gå til alle materialer

Her har vi samlet materialer og værktøjer udviklet til medarbejdere i kreative brancher.
  • Forskningsartikel
    Alenearbejde

Artful inquiry for uncertain times

Undersøgelse af hvordan kunst- og naturbaserede indsatser kan støtte trivsel og mental sundhed for freelance designere og enkeltmandsvirksomheder i ustabile arbejdsvilkår. Forskningen, udført på Det Kongelige Danske Kunstakademi i samarbejde med Arkitektforbundet og Design Danmark og støttet af Velliv Foreningen, involverede 32 designere i to workshops og coaching-sessioner. Resultaterne viser, at designere ofte fokuserer på den ydre verden og glemmer at lytte til og pleje deres indre verden, som er essentiel for kreativitet. Kunst- og naturbaserede indsatser hjælper dem med at forbinde til dybe indre ressourcer, ændre deres fokus og blive venligere over for sig selv og andre, hvilket fører til ny læring og mere helhedsorienterede bidrag til samfundet. Udgivet i DMI VOL.34, ISSUE 2 | DMI.ORG

Artikel af Silje Alberthe Kamille Friis og Annegrete Mølhave.

• Dialogværktøj
    Kreative brancher

GRO - dialogværktøj målrettet kunst- og kulturarbejdere

Dialogværktøj der tager afsæt i en arbejdslivsprisme, der behandler emnerne min forretning, selvledelse, branchen, mental sundhed, sund krop, det hele liv, faglighed, vilkår og rettigheder. Materialet består af en vejledning og 8 sæt dialogkort.

• Analyse
    Alenearbejde

When Music Speaks: Mental Health and Next Steps in the Danish Music Industry

Trivslen og den mentale sundhed blandt danske skabende og udøvende musikere er langt dårligere end i resten af befolkningen. De unge er særligt udsatte i forhold til mistrivsel. Undersøgelsen er første skridt i arbejdet med at pege på konkrete løsninger mod en sundere musikbranche og er iværksat af Musiklivets Partnerskab for Bæredygtig Udvikling.

• Dialogværktøj
    Kreative metoder

Værktøjer og arbejdsgange til trivsel i designarbejde

I projektet "Kunsten at trives" er der udarbejdet en række metoder og arbejdsgange til at udforske spørgsmål gennem en kunstnerisk proces.

Introduktion forklarer, hvordan man kan dykke ned i et brændende spørgsmål eller situation og sammensætte metoderne ud fra behov. Processen bygger på Jungs fire psykologiske funktioner, som er: intuition, sansning, det mentale og vores følelser. De fire funktioner, kan beskrives som vores oprindelige måder at vide på.

I værktøjskassen er tre kunst- og naturbaserede metoder, som har vist sig let tilgængelige og virkningsfulde til at opbygge trivsel i de praktiske kreative processer. Metoderne er The other hand; Fülge – kraftdyr og Medicine walk.