Stresshåndtering og positiv mestring for borgere med kroniske smerter

FAKS, Foreningen af kroniske smerteramte og pårørende (Lokalafdeling København Ungdom) modtager en bevilling på 59.800 kr. fra Velliv Foreningen til et projekt, der skal hjælpe mennesker med kroniske smerter med at håndtere ensomhed og stress.

Velliv_Lokal trivsel.png

2024 - 2024

Hovedstaden

Fokus på åndedrætsøvelser og kuldeeksponering

FAKS oplever, at mennesker med kroniske smerter ofte ikke kun har fysiske udfordringer, men også har forringet livskvalitet, bekymringer, og en tendens til at trække sig fra sociale relationer, hvilket kan føre til ensomhed. Disse udfordringer kan skabe en negativ spiral, hvor bekymringer og stress påvirker den måde, man trækker vejret på. Overfladisk vejrtrækning kan forværre stresssymptomerne, hvilket yderligere påvirker livskvaliteten negativt.

For at bryde denne spiral vil FAKS tilbyde undervisning i stresshåndtering gennem åndedrætsøvelser. Deltagerne vil lære teknikker, der kan hjælpe dem med at trække vejret dybere og mere effektivt, hvilket kan reducere stressniveauet. Desuden vil deltagerne blive eksponeret for kulde ved at blive udsat for koldt vand, hvilket også har vist sig at kunne hjælpe med at håndtere stress.

For at skabe en tryg og støttende atmosfære vil undervisningen foregå i mindre hold. Der vil blive oprettet to hold, hvor deltagerne mødes fem gange á tre timers varighed. I løbet af disse møder vil de få mulighed for at træne åndedrætsøvelser og lære at håndtere stress bedre. Den mindre gruppestørrelse sikrer, at alle deltagere får den nødvendige opmærksomhed og støtte.

Mellem mødegangene vil deltagerne kunne træne hjemme ved hjælp af guidende lydfiler. Dette gør det muligt for dem at fortsætte deres træning i eget tempo og opbygge de nødvendige færdigheder til at håndtere deres stress og smerter i hverdagen.

Mål for bedre trivsel

Ved at tilbyde undervisning i stresshåndtering og åndedrætsøvelser samt eksponering for kulde håber FAKS at kunne give deltagerne de nødvendige redskaber til at håndtere deres kroniske smerter bedre. Målet er ikke kun at reducere stress og ensomhed i projektperioden, men også at give deltagerne værktøjer, de kan bruge fremadrettet.

Projektet løber fra maj til december 2024 og forventes at give 24 deltagere mulighed for at forbedre deres livskvalitet og reducere deres oplevelse af ensomhed og stress.