Hvem tager skraldet?

Rapport, der sætter fokus på det psykiske arbejdsmiljø for chauffører og administrativt personale i renovationsbranchen. De fleste ved, at chaufførernes arbejde er fysisk krævende. Men ligesom med andet personale i service og leveringsfag står både chauffører og administrativt personale ofte over for en
række udfordringer med af det psykiske arbejdsmiljø, ofte forårsaget af utålmodige borgere og medtrafikanter.

Rapporten er udarbejdet af i et samarbejde mellem brancheforening for affaldssektoren ARI – Affalds- og Ressourceindustrien og og det antropologiske konsulenthus Behave Green. 

Hent rapport i kort udgave

Hent rapporten ned i et kortere format på 8 sider.

Analysen har fokuseret på seks forskellige temaer: Arbejdsglæde, Kollegaskab, Organisering af arbejdet, Aggressioner og krænkende adfærd, Arbejdets indhold og udførsel, og Ledelse.

Rapport i kort form
Forside Skralderapport

“I vores afdeling har vi en driftsleder, der truer ansatte med fyringer. Derudover sætter han medarbejdere på ture, de ikke er trygge ved for at knække dem mentalt/fysisk hvis (…) [vedkommende] ikke kan lide dem.”

Skriftlig kommentar til spørgeskema

"Man skulle nogle gange tro om branchen, at de er sådan lidt nogle håndværkertyper, men det er de ikke, de er super flinke.”

Kvindelig chauffør, feltbesøg

"De råber, dytter, én af de andre har fået en skalle fordi han holdt i vejen. Når vi gør klar til ruten om morgenen, har vi det hele tiden i baghovedet (...) det er ikke noget man snakker højt om, men det påvirker jo én. Det er en øv-ting."

Chauffør ved feltbesøg

Arbejdsglæde

Analysen viser et stærkt kollegaskab og tillid blandt flertallet af chaufførerne, men peger også på, at hjælpsomhed og makkerskab på ruterne er afgørende for det gode kollegaskab, men at akkordarbejdet og en individualistisk 'hurtig ind, hurtig hjem'-kultur udgør en række udfordringer i forhold til fællesskabsfølelsen.

Kommunalt samarbejde

Manglende standardisering i samarbejdet med kommunerne føre til frustration og følelsen af at være overvåget, nedprioriteret eller undervurderet. Mange renovationsarbejdere har oplevelsen af, at kommunen tager borgerens parti, når en beholder ikke er tømt fx pga. fejlsorteringer eller vanskelige adgangsforhold. 

Vold og trusler

Renovationsbranchen oplever betydelige psykiske arbejdsmiljøudfordringer, som spænder fra dag-til-dag ubehageligheder til alvorlige tilfælde af trusler og vold – særligt fra borgere. Vejvrede og konfrontationer, der nogle gange eskalerer til fysisk vold, er blevet en del af arbejdslivet for nogle medarbejdere og betragtes af flere som et vilkår ved arbejdet. Analysen viser, at 34 % af chaufførerne og 23 % af det administrative personale har oplevet chikane.

Digitaliseringen

Digitaliseringen bringer både nye muligheder og udfordringer med sig, hvor indførelsen af indmeldingssystemer har haft en blandet indvirkning på medarbejdernes arbejdsglæde, dog overvejende positiv.

Ledelse

Flere bemærker ledelsens manglende synlighed i afdelingerne, men fremhæver samtidig selvstændighed og frihed, som en af de primære årsager til tilfredshed med jobbet. Dog oplever en del af chaufførerne en vis distance til ledelsen, og at lederne ikke altid forstår deres arbejde, og de udfordringerne de møder i hverdagen.