Værkstedsdage for sårbare unge voksne m/k

Frivilligcenter Hillerød modtager 50.000 kr. i bevilling fra Velliv Foreningen til en indsats, der skal understøtte unge voksne i at komme ud af ensomhed og isolation, samt styrke deres selvværd og foreningsdeltagelse.

Velliv_Lokal trivsel.png

Frivilligcenter Hillerød

2023 - 2023

Hovedstaden

Afsluttet

Frivillighed for alle

På Frivilligcenter Hillerød ydes der konsulentbistand til frivillige i Hillerød Kommune. Desuden arbejder foreningen for at gøre det lettere at være frivillig forening og nemmere at blive frivillig – også for borgere, som f.eks. lider af handicaps eller psykiske udfordringer.

Ansøger og centerleder, Anette Nielsen, skriver: "Vi oplever at lokale samarbejdspartnere efterspørger initiativer, som sårbare unge voksne (16-35 år) i udsatte positioner kan blive del af. Der udtrykkes ønsker om at skabe samlingssteder og arenaner hvor de unge kan mødes udenfor 'systemet' og møde ligesindede, over en fælles aktivitet.".

Derfor modtager Frivilligcenter Hillerød nu en bevilling fra Velliv Foreningen, til at oprette og afvikle værksteder, for kommunens sårbare unge.

Kreativ værksted for sårbare unge

Helt konkret, vil frivilligcenteret invitere og understøtte unge sårbare borgere i at lave kreative aktiviteter, i et fællesskab, i centerets eget værksted. De unge vil gennem deltagelse kunne danne relationer under arbejdet med et fælles tredje. Der vil ugentligt være et kreativt tema, som en faglige iværksætter igangsætter.

Anette Nielsen skriver: "Frivilligcenter Hillerød er sat i verden for at bygge bro mellem en bred gruppe af samarbejdspartnere. Det nyinstandsatte værksted til kreative aktiviteter i Frivilligecenteret er et uafhængigt sted, hvor deltagerne i værkstedsdagene kan træne sociale færdigheder, spejle sig i andre unge og bygge bro til andre foreningstilbud og aktiviteter i lokalområdet. Deltagerne vil få en stor grad af medindflydelse og bliver involveret i at skabe rummet, brygge kaffen, rydde op når timerne er løbet ud mv.".

Ansøger forventer at ca. 30 personer vil få gavn af indsatsen, som afvikles fra februar 2023 til ultimo maj 2023.