Oplevelsesture med samvær og kultur

Værestedet Madam Blå (drevet af Blå Kors) modtager 50.000 kr. i bevilling fra Velliv Foreningen til at arrangere og gennemføre to kulturelle og fællesskabsdannende udflugter.

Velliv_Lokal trivsel.png

Socialt værested Madam blå

2023 - 2023

Nordjylland

Fra småaktiviteter til oplevelsesture

Værestedet Madam Blå, som er drevet af Blå Kors, er et værested, som byder alle velkomne indenfor. De primære brugere af værestedet er ensomme mennesker, mennesker som kæmper med - eller har kæmpet med - misbrug, psykiske sårbare og "skæve" personer. Som regel kommer der 25-35 brugere om dagen, hvor der enten tilbydes aktiviteter på stedet, eller ud-af-huset aktiviteter såsom bowling og fisketure.

Bl.a. pga. værestedets popularitet, ønsker Blå Kors nu at arrangere to store oplevelsesture for værestedets brugere, og den indsats modtager Værestedet Madam Blå 50.000 kr. i bevilling til, fra Velliv Foreningen.

Samvær og kultur

Ansøger og leder for Værestedet Madam Blå, Alfred Frederiksen, beskriver indsatsens indhold sådan:

"Aktiviteten vil bestå af to udflugtsture, en endagstur, og en tur med en overnatning. Tur 1 afgår fra madam blå 8.30 og har som sit mål Mosgaard Museum i Aarhus. Efter frokost på Malling Kro, går turen til Tange sø med diverse naturoplevelser. Tur 2 afgår fra Madam blå 8.30 og har først Marsk Tower Trøjborg Slots ruin som mål, efterfulgt af besøg på Schackenborg Slot. Herefter overnattes der på Hostrup Hotel. Anden dag går til Friedrichs stads med kanalrundfart. Efter frokost er der besøg på Bergen Husen Stokkeby. På vej hjem, kører vi forbi grænsehandlen v/ Fleggaard.".