Lokalt fællesskab for forældre

Boligkontoret Århus modtager en bevilling på 50.000 kr. fra Velliv Foreningen til et projekt, der sigter mod at bekæmpe ensomhed og isolation blandt socialt udsatte forældre i Vandtårnsområdet, et boligområde i det nordlige Århus.

Velliv_Lokal trivsel.png

Boligkontoret Århus

2023 - 2024

Midtjylland

En støtte til udsatte forældre

Deltagerne i projektet er forældre, der står udenfor arbejdsmarkedet og lever på helbredsbetinget overførelsesindkomst på grund af psykiske udfordringer. Dette skaber usikkerhed om forældrerollen og kan føre til, at forældrene trækker sig fra fællesskabet og dermed oplever ensomhed og isolation.

Boligkontoret Århus ønsker at hjælpe disse forældre gennem projektet "Lokalt fællesskab for forældre".

Målet med projektet er, at forældrene gennem deltagelse får styrket deres netværk og dermed bliver bedre rustet til at håndtere deres forældrerolle.

Fællesspisning, aktiviteter og kreative workshops

Projektet etablerer to familieklubber for at styrke fællesskab og modvirke isolation. Den ene klub fokuserer på ansvar og netværk, mens den anden henvender sig til udsatte familier med oplæg om familielivet og mulighed for at dele udfordringer.

Familieklubberne mødes hver anden uge til fællesspisning og aktiviteter, hvilket skal skabe varige relationer og styrke forældrenes netværk. Derudover arrangeres udflugter og kreative workshops for at give familierne positive oplevelser sammen.

Indsatsen omfatter 50 personer og strækker sig fra 11. september 2023 til 31. december 2024.