Mindfulness til forebyggelse af stress hos forældre til børn med særlige behov

BHOV ODDER modtager 15.000 kr. i bevilling fra Velliv Foreningen til en indsats, der skal forebygge stress hos forældre til børn med særlige udfordringer og behov.

Velliv_Lokal trivsel.png

BHOV ODDER

2023 - 2023

Midtjylland

Stress og isolation

BHOV ODDER er en forening for forældre til børn med særlige udfordringer og behov. Som forældre til børn med særlige udfordring og behov, kræver det ofte mange møder og samarbejde med kommunen for at få den rette hjælp, hvilket ofte kan føre til psykiske problemer såsom stress og isolation pga. den modstand og manglende forståelse, som forældrene kan møde.

Nu modtager BHOV ODDER en bevilling på 15.000 kr. fra Velliv Foreningen til en indsats, der skal være med til at forbedre forældrenes mentale sundhed.

Mindfulness

Indsatsen skal bestå af afholdelse af mindfulness-øvelser i og med naturen, for forældre til børn med særlige behov, hvilket skal øge deltagernes tryghed, indre ro og generelle trivsel. Samtidig skal deltagerne opnå en større bevidsthed, som de kan overføre til hverdag, hvor de vil opleve at være mere til stede.

Ansøger og formand for BHOV ODDER, Kristina Klinke Pedersen, skriver: "Ifølge forskning har man fundet ud af at det at øve mindfulness øger menneskers tryghed, indre ro og generelle trivsel. Nærværs-øvelser og sanseoplevelser i naturen træner os i at blive mere nærværende og sansende på øjeblikket. Den øgede bevidsthed vil du kunne overføre til din hverdag, hvor du ligeledes kan øve dig i at være mere tilstede i de aktiviteter, du foretager dig. Forældre vil blive opfordret til at deltage i hele forløbet, som vil strækkes over et par mdr. med flere mødegange, så de bliver bekendte med flere værktøjer til at øve mindfulness og mindske stress i hverdagen.".

Indsatsen forventes at komme ca. 40 personer til gode og afvikles fra maj til september 2023.