Kreativitet og mindfulness for mennesker med demens

Alzheimerforeningen modtager en bevilling på 58.500 kr. fra Velliv Foreningen til et projekt, der vil tilbyde demensramte personer under 75 år redskaber til at håndtere hverdagen og samtidig skabe et meningsfuldt fællesskab.

Alzeimerforeningen 1

Alzheimerforeningen

2023 - 2023

Midtjylland

En støtte til demensramte personer

Demens er en alvorlig og dødelig sygdom, der indebærer betydelig psykisk og fysisk belastning for både den ramte og dennes pårørende. Udover hukommelsesproblemer omfatter sygdommen ofte symptomer som depression, angst, humørsvingninger og andre psykiske udfordringer. Mange gange er den berørte person selvbevidst om sygdomsforløbet, hvilket yderligere forstærker den samlede belastning.

Der findes ingen medicin, der kan behandle demens, og derfor er det helt afgørende, at den syge tilbydes alternativer, som kan højne livskvaliteten i en svær tid, der kan opleves som håbløs.

Derfor modtager Alzheimerforeningen denne bevilling til et projekt, der søger at bane vejen for en ny tilgang til støtte og fællesskab for demensramte under 75 år.

Kreativitet og nærvær

Forløbet består af et informationsmøde og fem moduler over fem uger. Hvert modul vil præsenteres med et specifikt tema og vil inkorporere mindfulness-øvelser, kreative opgaver og relevant undervisning om kreativitetens positive indvirkning på mental sundhed.

Projektet vil blive faciliteret af læge og billedkunstner Lærke Egefjord samt mindfulnesslærer Mette Bahnsen. Her vil man give deltagerne redskaber til at håndtere udfordringerne ved demens samtidig med at opbygge stærke fællesskaber med ligesindede.

Alt dette vil således fungere som et trygt rum, hvor deltagere kan dele erfaringer og støtte hinanden på deres rejse mod et liv med mere fordybelse og kreativitet. Projektet starter den 29. februar 2024 og vil komme 15 demensramte personer til gode.