Folkelighed og fællesskab med demens

Alzheimerforeningen Nordjylland modtager en bevilling på 60.000 kr. fra Velliv Foreningen til at fremme forståelsen for demens og forbedre livet for de ramte og deres pårørende.

Velliv_Lokal trivsel.png

Alzheimerforeningen Nordjylland

2024 - 2025

Nordjylland

En støtte til både demensramte og deres pårørende

Det kan være svært at forstå omfanget af den livsomvæltning, det er at blive ramt af demens. Derfor er der behov for en vidensformidling, der går ud over fagsproget og i stedet tager udgangspunkt i den personlige rejse, det er at leve med demens.

Målgruppen for projektet er demensramte, der ofte bliver ensomme, usikre og fortvivlede, samt deres pårørende, som står overfor følelsesmæssige og praktiske udfordringer i at skabe trygge rammer for deres kære.

Projektet skal gennem formidling og fællesskab afhjælpe disse udfordringer.

Sociale aktiviteter

Indsatsen består blandt andet af en foredrags-forestilling, der på en kreativ og engagerende måde beskriver, hvordan det er at leve med demens. Gennem fortællingen håber Alzheimerforeningen at gøre de følelsesmæssige aspekter ved sygdommen mere tilgængelige for både de ramte og deres pårørende.

For at styrke fællesskabet og modvirke den ensomhed, der ofte følger med demens, omfatter projektet også to sociale ture ud af huset. Her vil deltagerne få mulighed for at skabe meningsfulde relationer og spejle sig i andre, der står i samme situation. Disse sociale arrangementer er tænkt som en vigtig aflastning for både de demensramte og deres pårørende.

Man håber, at samværet med ligesindede kan give både pårørende og demensramte et pusterum fra hverdagens udfordringer, samtidig med at de får mulighed for at dele deres oplevelser og få støtte fra andre. Det forventes i alt 300 deltager i projektet.