Aktiv Højskole - Et ”frirum” for mennesker med en demenssygdom

Alzheimerforeningen modtager en bevilling på 60.000 kr. fra Velliv Foreningen til at afholde et særligt højskoleophold for personer med tidlig demens.

Velliv_Lokal trivsel.png

Alzheimerforeningen

2024 - 2024

Syddanmark

Støtte til personer med tidlig demens

Der er mange fordomme om demenssygdomme, herunder den opfattelse, at det kun rammer ældre, der bor på plejehjem. Denne uvidenhed gør det ofte ensomt for mennesker i de tidlige stadier af demens, da deres omgangskreds har svært ved at forstå de livsændringer, sygdommen medfører.

Der er derfor et stort behov for fællesskaber, der forstår og er i øjenhøjde med tidligt demensramte. Det er netop dette, som projektet vil tilbyde gennem "Aktiv Højskole".

Projektet tilbyder således et 5-dages gruppeophold på en højskole, hvor deltagerne kan opleve et ligeværdigt fællesskab og finde nye måder at styrke deres trivsel på.

Inkluderende aktiviteter

Opholdet henvender sig til hjemmeboende personer i alderen 48-75 år, som lever med tidlige faser af demens. Under opholdet vil deltagerne have adgang til en række aktiviteter, herunder musik, bevægelse, foredrag, kreative workshops og udflugter.

Formålet er at give deltagerne succesoplevelser og motivation, som de kan tage med hjem og anvende i deres daglige liv.

I alt 30 personer kan deltage på højskolen, som varer fem dage i efteråret 2024.