FrivilligKaffe – et stærkt fællesskab

S/I Ønskeland modtager 40.000 kr. i bevilling fra Velliv Foreningen til en indsats, der sætter fokus på deres frivilliges trivsel, da arbejdet med sygdomsramte børn og unge kan være hårdt.

Velliv_Lokal trivsel.png

S/I Ønskeland

2023 - 2024

Nordjylland

Hårdtarbejdende frivillige

S/I Ønskeland er en NGO, der arbejder for at gøre en forskel for sygdomsramte børn og unge og deres familier.

Ansøger og leder hos S/I Ønskeland, Camilla Bundgaard Christensen, skriver: "I Ønskeland gør de frivillige en særlig indsats for de over 200 familier, som årligt er på ophold i Ønskelands Pausehus. Ønskeland vil gerne sikre, at der et fortroligt rum for de frivillige, hvor de kan tale om deres oplevelser, uden at bryde deres tavshedspligt. De kan få en større faglighed omkring deres indsats, og hvor de frivillige kan møde hinanden og dele erfaringer.".

Nu modtager S/I Ønskeland 40.000 kr. i bevilling fra Velliv Foreningen til en indsats, der skal forbedre vilkårene for NGO'ens frivillige.

Kaffe og faglig sparring

Indsatsen skal bestå af at de frivillige inviteres til kaffe og snak én gang månedligt, hvor der er plads til faglig sparring og til at dele oplevelser og erfaringer. Mødet deles op i to faser, hvor første fase indledes med et fagligt oplæg fra enten personale eller en ekstern person. Det faglige oplæg skal danne ramme for faglig sparring og sætte gang i lærerige samtaler. Her kan det f.eks. være emner som førstehjælp, sygdom, kreativitet eller fællesskab, som bliver taget op. Den anden fase skal tildeles de frivilliges personlige oplevelser.

Camilla Bundgaard Christensen skriver: "FrivilligKaffe skal sikre et godt socialt miljø for Ønskelands frivillige. Med en kop kaffe i hånden inviteres de frivillige ind i et rum, hvor der er plads til faglig sparring, og til at dele oplevelser og erfaringer, som frivillige i Ønskeland. Familierne, som de frivillige tilbringer tid med, deler ofte livsfortælling, der, grundet deres barns sygdom, kan være hårde. FrivilligKaffe er Ønskelands indsats for at sikre trivsel og faglig støtte blandt de frivillige.".

Indsatsen skal komme ca. 30 frivillige til gode og afvikles igennem 2023.