Plus Bolig i Aalborg gør op med den dårlige opførsel og har i første omgang klædt medarbejderne på til at sikre det gode beboersamarbejde.
“Bare rolig – vi er på sagen”, står der på et lille klistermærke ved en defekt lampe i en af Plus Boligs mange trappeopgange i Aalborg.
Et lille mærkat med stor virkning, og et af mange resultater efter flere måneders arbejde med et projekt, der skal skabe trivsel og lette det mentale pres i beboersamarbejdet, fortæller det almene boligselskabs direktør Mette Bach Kjær og HR-ansvarlig Karina Dalsgaard.
– Klistermærket kan virke som en ubetydelig ting, men hold da op, hvor det har sparet os for masser af beboerhenvendelser, for mærket signalerer jo netop, at fejlen er opdaget, og at det bliver ordnet – om det nu handler om en defekt lampe, en lås eller en dør i en af opgangene. Det viser, at vi er der for beboerne, fortæller Mette Bach Kjær, og Karina Dalsgaard tilføjer, at det indgår i en fremadrettet proces for trivsel for Plus Boligs godt 60 medarbejdere og for de mange beboere fordelt på i alt 3.800 lejemål.
Beboersamarbejde kan være en kompleks størrelse, der skaber mentalt pres, og derfor ansøgte Plus Bolig i 2022 om midler fra Velliv Foreningens Vores Arbejdsplads-pulje for at forbedre det psykiske arbejdsmiljø gennem afdækning af, hvad der konkret udfordrer mest i medarbejdernes dagligdag.
Fra chikane til dialog
– Vi har undervejs i projektforløbet talt meget om øget trivsel blandt medarbejderne, og gennem møder med en facilitator har vi sat ord på, hvad der fylder i hverdagen, set på reaktionsmønstre i forskellige situationer og arbejdet med personlig udvikling. Forløbet har vist, at det er godt at arbejde med én selv og få nogle nye dialogværktøjer, for det smitter positivt af på samarbejdet i forhold til kolleger og beboere, siger Karina Dalsgaard om “Velliv-projektet”, der allerede er blevet et fælles referencepunkt i arbejdet for øget trivsel.
– God adfærd, samarbejde og fællesskab er i fokus, hvor vi i første omgang har fokuseret på medarbejdergruppen, der før har oplevet en form for mentalt pres i beboerkontakten i forbindelse med for eksempel klager. Der har været tilfælde med chikane, hvor medarbejderne kan opfatte eller tackle episoderne forskelligt. For en barsk tone er mindre udbredt i den direkte kontakt ansigt til ansigt med for eksempel en vicevært, sammenlignet med henvendelser pr. telefon eller mail til administrationen, hvor tonen kan være barskere, og det er nemmere at hidse sig op, siger Mette Bach Kjær.
Nye forslag på bordet
Hun mener at projektet vil give en sidegevinst med mere effektiv service. Gennem forløbet med kurser og opfølgende møder er det kommet en række konstruktive medarbejderforslag på bordet: Klistermærket er et af dem, udfordringer tages op løbende, når projektet drøftes på fællesmøder, og desuden er der planlagt en slags jobrotation, hvor direktøren deltager i klipning af hække, og teknisk personale prøver jobfunktioner på kontoret.
Projektet er ved at finde sin form og næste skridt er inddragelse af beboerne i den fælles mission for trivsel og god adfærd. I første omgang er Plus Boligs organisationsbestyrelse og afdelingsformænd taget med på råd, og der er tilslutning til at “Velliv-projektet”, som vil komme flere tusinde beboere til gavn i Aalborg og omegn med nyt adfærdskodeks.