Qigong & Mindfulness for Kræftramte

Kræftens Bekæmpelse Lokalforening i Frederikshavn Kommune modtager en bevilling på 12.048 kr. fra Velliv Foreningen til at afvikle Qigong og mindfulness-sessioner rettet mod kræftpatienter, der har deltaget i et træningsforløb gennem Sundhedscentret.

Velliv_Lokal trivsel.png

Kræftens Bekæmpelse Lokalforening Frederikshavn Kommune

2024 - 2024

Nordjylland

En støtte til kræftpatienter

Når man står i en svær situation efter eller under en alvorlig sygdom, har man brug for at "vende" tilbage til livet. Ofte kan det handle om at søge fællesskab eller samvær med andre, der står med eller har været i samme situation.

Målgruppen består primært af kræftpatienter, der enten deltager i eller har deltaget i et træningsforløb gennem Sundhedscenteret med netop dette formål.

Træningsforløbet gennem Sundhedscenteret er dog kortvarigt, hvilket har skabt et behov blandt deltagerne for et efterfølgende forløb.

Fokus på bevægelse og sind

Det er netop denne udfordring, som projektet skal afhjælpe. Her vil hver session vare 1,5 time og har fokus på bevægelse, sind og åndedræt, hvilket er essentielt for kræftpatienters helbredelsesproces og livskvalitet.

Formålet med indsatsen er at give deltagerne en bedre forståelse for deres situation samt udruste dem med redskaber til at fortsætte træningen derhjemme. Desuden ønsker man at motivere patienterne til at deltage i andre relevante forløb, der kan bidrage til deres helbredelse og trivsel.

I alt kan 16 personer deltage i hvert forløb, hvilket betyder, at i alt 32 kræftpatienter vil kunne drage fordel projektet, der strækker sig fra den 6. februar til den 26. november 2024.