Et godt liv som pårørende

Alzheimerforeningen lokal Midt Vest modtager en bevilling på 60.000 kr. fra Velliv Foreningen til et projekt, der skal støtte pårørende til demensramte.

Velliv_Lokal trivsel.png

Alzheimerforening lokal Midt Vest

2025 - 2025

Midtjylland

Læringsindsats for demenspårørende

At være pårørende til en person med demens kan have helbredsmæssige konsekvenser, som medfører både praktiske, sociale og psykologiske udfordringer.

Mange pårørende oplever i den forbindelse stress og usikkerhed i hverdagen og har brug for værktøjer, som kan hjælpe dem med at navigere i deres nye rolle.

Projektet har derfor til formål at udstyre pårørende med viden og mestringsstrategier, så de bedre kan håndtere de udfordringer, der følger med at være tæt på en person med demens.

Foredrag og kurser

Projektet starter med en foredragsaften med Vibeke Drevsen Bach, som er en ekspert på demensområdet. Denne aften vil danne grundlag for de efterfølgende kurser, hvor de pårørende opdeles i tre grupper.

Hver gruppe vil deltage i tre timers kurser med en til to ugers mellemrum, hvor de kan få svar på specifikke spørgsmål og udfordringer, de står overfor. Kurserne vil blive tilpasset deltagerne for at sikre, at deres individuelle behov bliver mødt.

Det forventes, at cirka 60 pårørende vil deltage i forløbet.