Stærke SMV’er

Virksomheden Heikon modtager 314.160 kr. til et udviklingsforløb med små og mellemstore virksomheder, der ønsker at skabe et bedre arbejdsmiljø og trivsel for medarbejderne.

heikon modtager bevilling fra Velliv Foreningen.jpg

Heikon

2021 - 2022

Midtjylland

Afsluttet

Vores arbejdsplads

Virksomhedskultur med høj trivsel

Heikon er en konsulentvirksomhed, der tilbyder udviklingsforløb med fokus på trivsel og arbejdsglæde i små og mellemstore virksomheder. Derfor modtager de 314.160 kr. fra Velliv Foreningen til et udviklingsforløb for virksomheder, hvor der sættes fokus på en virksomhedskultur, hvor man står stærkt sammen.

I forløbet vil der blive sat fokus på at skabe en virksomhedskultur med trivsel og sammenhold ved at inddrage medarbejderne og ledelsen i det fælles arbejde.

Forløbet vil blive tilbudt til 6 virksomheder i og omkring Århus, og det forventes, at op mod 400 medarbejdere og ledere vil blive klædt på til at arbejde med kultur og trivsel.

Værktøjer til at skabe arbejdsglæde

Mange små og mellemstore virksomheder har været hårdt presset under coronapandemien, hvor der har været øget fokus på virksomhedernes drift. Derfor ønsker Heikon at lave en række udviklingsforløb, hvor medarbejderne og lederne får konkret viden og værktøjer til at skabe arbejdsglæde.

Værktøjerne kan bruges som forebyggende indsatser, og det giver mulighed for, at medarbejderne og lederne sammen kan bygge videre på det gode arbejde, som projektet har sat i gang.

Derfor er der en forventning om, at virksomhederne, både på den korte og lange bane, vil sætte trivslen på dagsordenen, og at både medarbejdere og ledere er rustet til at deltage aktivt i dette arbejde.

Resultater

Projektet er nu afsluttet.  Projektet er eksternt evalueret af Oxford Research. Evalueringen viser, at der fra første til anden GAIS-måling er sket et lille fald i den samlede arbejdslyst såvel som scoren på de underbyggende faktorer for arbejdslyst; medbestemmelse, mening, mestring, resultater, ledelse, kollegaer og balance på tværs af de fem virksomheder. Resultaterne bør dog læses med en række forbehold in mente. For det første er der tale om få point, og et relativt lavt antal respondenter. For det andet kan et fald også skyldes, at virksomhederne i perioden er blevet mere bevidste om de ansattes trivsel og vigtigheden af at fokusere på og have åben kommunikation omkring dette, hvilket kan betyde, at de er blevet mere bevidste om eventuelle udfordringer imellem første og anden måling.

Gennem kvalitative interviews med både ledere og medarbejdere kan det konkluderes, at virksomhederne overordnet set er meget tilfredse med trivselsforløbet. På tværs af virksomhederne er der skabt en øget bevidsthed om vigtigheden af at have fokus på trivsel og mental sundhed, og den interne kommunikation i virksomhederne er styrket.