Effekt af brugen af elektroniske devices på helbred og trivsel

Neurologisk Afdeling på Sjællands Universitetshospital vil undersøge, hvilken indflydelse anvendelsen af teknologi har på søvn og stress, samt hvordan sundhedsteknologi kan anvendes for at fremme sund adfærd i hverdagen. Velliv Foreningen støtter indsatsen med 2.117.301 kr.

business-2846221_1920.jpg

Neurologisk Afdeling, Sjællands Universitetshospital, Roskilde

DKK 2.117.301

2019 - 2021

Sjælland

Afsluttet

Forskning

Projektet har til formål at mindske stress og stressrelaterede sygedage.

Sundhed adfærd i hverdagen

Søvnbesvær og stress rammer i stigende grad den danske befolkning, og det har stor betydning for mental sundhed og sygefravær. Smartphones associeres ofte med stress og dårlig søvn, og udbredelsen af smartphones er høj i Danmark. Udviklingen er dog gået så hurtigt, at der fortsat mangles viden om, hvordan brugen af smartphones påvirker os. Derfor vil Neurologisk Afd. på Sjællands Universitetshospital undersøge, hvilken indflydelse vores anvendelse af teknologi har på søvn og stress, samt hvordan sundhedsteknologi kan anvendes for at fremme sund adfærd i hverdagen. Der deltager tre virksomheder i projektet, og formålet med indsatsen er at øge den mentale og fysiske sundhed hos deltagerne over en interventionsperiode på 12 uger. Indsatsen er målrettet 50 medarbejdere på tre arbejdspladser, som deltager i projektet: Nordea Bank Næstved, Advodan Næstved og Tryg Forsikring Næstved. På længere sigt er ambitionen, at projektets resultater kan komme andre arbejdspladser til gavn i form af generaliserede anbefalinger.

En alsidig indsats

Projektet tager afsæt i den nyeste viden om forebyggelse af stress, kombineret med innovativeskræddersyede løsninger. Hypotesen er, at øget fysisk aktivitet, fjernelse af teknologi fra soveværelset og øget opmærksomhed på kropsholdning på arbejdspladsen - understøttet af monitorering vha. moderne sundhedsteknologi - kan mindske stress og forbedre trivslen. Projektets deltagere får lavet en personlighedstest og tilbydes en samtale med en forsker for at afklare, hvilke udfordringer og behov de oplever i hverdagen. Herudfra skræddersys et 12-ugers træningsprogram, og deltagerne rådes til at lade mobilen blive udenfor soveværelset. Desuden moniteres deltagerne igennem devices, som øger fokus på kropsholdning. Data fra flere devices forventes at give ny viden omkring sammenhængen mellem teknologi, søvn, stress og motion. Dette kan være retningsgivende for videre forskning på området, og samtidig danne baggrund for konkrete værktøjer og metoder til de deltagende virksomheder. Projektet anvender et krydsoverstudie, hvor deltagerne fungerer som deres egne kontroller over tid. Projektet er således yderst relevant og innovativt, da det adresserer et vigtigt samfundsmæssigt problem vedrørende elektroniske devices, søvn, og trivsel. Det vil Velliv Foreningen gerne støtte, og projektet får derfor 2.117.301 kr.

Resultater

Forskningsprojektet er nu afsluttet. De sundhedsfremmende interventioner er gennemført på tre arbejdspladser i Næstved. Projektet bidrager med viden om, hvilke redskaber man kan tilbyde på en arbejdsplads, for at øge både fysisk og mental sundhed.
Resultaterne af projektet peger på, at en individuel tilgang er hel central, når det kommer til motivation. Anerkendelse af, at vi er forskellige og at vi motiveres af forskellige faktorer, er afgørende for effekten.

En før- og eftermåling blandt medarbejderne i projektet, viser at deltagerne er blevet mere bevidste og opmærksomme på eget helbred. Man observerede bl.a. et fald i objektivt målt stress i interventionsperioden. Medarbejderne øgede derudover deres fysiske aktivitetsniveau. Herudover blev der hos deltagerne både observeret et fald i fedtprocenten og blodtrykket, som begge er velkendte risikofaktor for dårligt helbred.

Der er på baggrund af resultaterne fra forskningen skrevet publiceret en artikel. Artiklen kan læses her: A multi-component intervention to affect physical activity, sleep length and stress levels in office workers - ScienceDirect