Vilkår ansøgning

Vilkår for ansøgninger og bevillinger under Vores branche og Vores område pr. 8. februar 2024.

Ansøgning om bevilling

Efter godkendelse af præansøgning vil ansøgningen blive returneret til ansøger, som nu skal udfylde den fulde ansøgning. I ansøgningen er der bilag, såsom budget og dokumentation for kompetencer, der skal uploades. Hvis ansøgningen eller bilagene ikke giver et fyldestgørende overblik over projektet, kan sekretariatet i Velliv Foreningen efterspørge yderligere dokumentation til brug i sagsbehandlingen og vurderingen af ansøgningen. Denne dokumentation skal kunne tilvejebringes.

Ca. 3-4 måneder efter hver ansøgningsfrist, udsendes svar på ansøgningen. Den endelige beslutning om ansøgningen foretages af Velliv Foreningens bestyrelse.

I forbindelse med udfyldelsen af ansøgningsskemaet, skal ansøger levere og indtaste en række informationer til brug for Danmarks Statistik. Det er tydeligt angivet, hvilke informationer der angives til Danmarks Statistik. Eventuelle spørgsmål om disse informationer skal rettes til Danmarks Statistik.

Bemærk Velliv Foreningen støtter ikke allerede afholdte aktiviteter eller påbegyndte projekter.

Anvendelse af bevilling

Velliv Foreningen forbeholder sig ret til at bevilge et mindre beløb end det ansøgte. Ved bevilling af et mindre beløb skal ansøger acceptere at gennemføre projektet som beskrevet i ansøgningen og inden for de økonomiske rammer af bevillingen fra Velliv Foreningen og eventuelle andre bevillinger og/eller egenfinansiering. Alternativt kan ansøgningen trækkes. Velliv Foreningen forbeholder sig også ret til at foretage en betinget bevilling.

Fra ansøger har modtaget meddelelse om, at ansøgningen er godkendt og bevillingen er givet, har ansøger 14 kalenderdage til at tilkendegive, hvis de alligevel ikke ønsker at benytte bevillingen som beskrevet i ansøgningen. Efter denne frist betragtes bevillingen som accepteret af ansøger, inklusiv eventuelle betingelser stillet af Velliv Foreningen i forbindelse med bevillingen, herunder eventuel reducering af det tildelte beløb. Velliv Foreningen vil herefter offentliggøre bevillingen.

Efter meddelelse om bevilling skal der indsendes en kommunikationsplan samt evalueringsdesign, hvis dette efterspørges. Skabelonen til denne ligger på Velliv Foreningens hjemmeside og skal sendes til Velliv Foreningens kommunikationschef på mail cga@vellivforeningen.dk (alternativt til presse@vellivforeningen.dk).

Bevillingsmodtager kan blive bedt om at indsende løbende statusrapporter fra projektet.

Det er en forudsætning for bevillingen, at projektet starter til den angivne startdato i projektet. Hvis dette ikke er tilfældet, skal Velliv Foreningen orienteres med henblik på drøftelse af tidsplanen.

Ændringer i projektet i forhold til ansøgningen

Bevillinger fra Velliv Foreningen gives under forudsætning af, at projektet gennemføres i sin helhed som beskrevet i ansøgningen. Såfremt dette ikke er muligt, skal der ved afvigelser fremsendes en præcis redegørelse af ændringer samt eventuelt revideret budget til Velliv Foreningen til godkendelse.

Planlægges der væsentlige ændringer til projektet, som for eksempel ændringer i formål, forløb, tidsplan, økonomi eller målgruppe skal Velliv Foreningen underrettes og tage stilling til, om tilsagn af bevilling kan opretholdes med de ønskede ændringer. Vurderer Velliv Foreningen, at ændringerne er af en karakter, som gør at grundlaget for bevillingen er ændret væsentligt, bortfalder tilsagn om bevilling.

Udbetaling

Bevillinger vil blive udbetalt efter dokumentation for udgifter. Det er muligt at få bevillingen udbetalt i op til fem rater. Den sidste rate skal være på minimum 15% af hele bevillingsbeløbet og udbetales efter slutevaluering er udarbejdet, indsendt og godkendt af Velliv Foreningen.

Bevillingsmodtager skal anmode om den sidste udbetaling senest en måned efter den slutdato for projektet, der er anført i ansøgningen. Er dette ikke sket, vil støtten bortfalde.

Ændres slutdatoen for projektet, skal dette godkendes af Velliv Foreningen ved skriftlig henvendelse via ansoegning@vellivforeningen.dk. Ændring af slutdato er kun gældende efter Velliv Foreningens skriftlige accept.

Fra anmodning om udbetaling til pengene er til disposition kan der gå op til 14 arbejdsdage.

Pengene bliver udbetalt via det CVR-nummer, der er angivet i ansøgningen (virksomhedens NemKonto). Velliv Foreningen støtter ikke organisationer eller virksomheder, der ikke har et CVR-nummer. Hvis projektet overgår til en anden ansvarlig organisation, kan CVR-nummeret ændres. Dette skal godkendes skriftligt af Velliv Foreningen.

Offentliggørelse af projektbevillingen og projektet resultater

Velliv Foreningen ønsker at synliggøre de projekter vi støtter. Formålet er at udbrede kendskabet og opbakningen – både på landsplan, regionalt og lokalt - til at endnu flere danskere gør en indsats for at styrke deres og andres mentale sundhed. Dernæst vil vi gerne anerkende bevillingsmodtagernes indsats, og vi vil inspirere til, at endnu flere søger midler til projekter hos os. Derfor skal alle koncepter, metoder, værktøjer der tilvejebringes i projektet være frit tilgængelige for alle, herunder på Velliv Foreningens hjemmeside. Bevillingsmodtager accepterer automatisk dette ved accept af bevillingen.

Bevillingsmodtagere skal i enhver kommunikation omkring bevillingen og det bevilgede projekt kommunikere, at projektet er støttet af Velliv Foreningen. Foreningen skal benævnes Velliv Foreningen.

Velliv Foreningen forbeholder sig ret til at omtale bevillingen, bevillingsmodtager og resultater af det støttede projekt på hjemmesider, som pressemeddelelser, artikler og anden elektronisk kommunikation samt ved konferencer og lignende.

Når bevillingsmodtager er klar til at kommunikere projektet i eget regi, skal Velliv Foreningens kommunikationschef kontaktes. Dette kan ske på tlf. 22 60 07 18 eller via en mail til cga@vellivforeningen.dk. Læs mere i Velliv Foreningens kommunikationsvejledning, som du finder her.

Afsluttende evaluering af projektet

For at sikre et stærkt fokus gennem hele projektperioden på, hvilken forandring og værdi projektet skaber, stiller Velliv Foreningen krav om, at bevilligede projekter skal evalueres.

For bevilligede projekter over 1.000.000 kr. er det en betingelse, at der er tilknyttet en professionel, ekstern evaluator. Velliv Foreningen samarbejder til dette formål med en række godkendte evaluatorer, som vi hjælper jer i kontakt med allerede i ansøgningsfasen, hvis Velliv Foreningen skønner, det er relevant. Den eksterne evaluering skal varetages af en af Velliv Foreningens samarbejdspartnere til formålet. Det aftales med den eksterne evaluator, hvordan evalueringens resultater skal formidles løbende og afslutningsvis.

For bevilligede projekter under 1.000.000 kr.  tilbyder Velliv Foreningen hjælp til udarbejdelse af en evalueringsplan ved en professionel evaluator (evalueringscoach). Evalueringscoachen hjælper med at udarbejde en evalueringsplan, der systematiserer, hvad, hvordan, hvornår og hvem, der skal udføre evalueringen, så projektteamet selv kan gennemføre evalueringen.

Endeligt er det et krav for alle bevillinger, at bevillingsmodtager skal udfylde en slutevaluering ved afslutning af projektet. Slutevalueringen er ikke den eksterne evaluators opgave at udfylde – men projektejers opgave. Formålet med den afsluttende evaluering er dels en afsluttende status på projektet, dels at understøtte refleksion over læring internt i projektet og dels at opsamle viden på tværs af støttede projekter til brug for Velliv Foreningen. Den afsluttende evaluering skal udfyldes i Velliv Foreningens ansøgningssystem i forbindelse med anmodning af sidste udbetaling.

Projektet er først slut, når evalueringen er godkendt af Velliv Foreningen. Det indebærer, at udbetalingen af sidste rate først sker efter Velliv Foreningens godkendelse af evalueringen.

For at sikre at resultaterne fra de projekter, som Velliv Foreningen støtter, når ud til flest muligt, kan resultaterne fra evalueringen blive delt i relevante fora. Hvis der er omstændigheder der gør, at deling af den afsluttende selvevaluering af projektet ikke er hensigtsmæssigt, skal dette aftales med foreningens sekretariat.

Projektets resultater

Velliv Foreningen ønsker at blive orienteret om de resultater, der opnås i støttede projekter.

Projektets resultater og produkter skal være frit og offentligt tilgængelige uanset i hvilken form, de forefindes, og Velliv Foreningen kan ligesom alle andre gøre brug af projektets resultater. Det omfatter fuld og fri adgang til og indsigt i rapporter, koncepter, materialer og resultater af projektet. Dette gælder også konsulentfirmaer, som indgår i projekter.

Regnskab

Ved bevillinger over 500.000 kr. skal endeligt underskrevet regnskab for projektet indsendes til Velliv Foreningen umiddelbart efter projektets afslutning. Projektet skal underskrives af projektleder eller anden projektansvarlig. I tilfælde af, at Velliv Foreningens bevilling kun dækker en del af det ansøgte beløb og projektets samlede budget, skal regnskabet alligevel omfatte samtlige indtægter og udgifter for projektperioden.

Velliv Foreningen forbeholder sig desuden ret til at kræve, at bevillingsmodtager får foretaget revisionskontrol af projektets regnskaber. Velliv Foreningen afholder udgifter forbundet med dette – dog maksimalt med følgende beløb:

• 15.000 kr. for projektregnskaber med et samlet omfang mellem 500.000 – 1.500.000 kr
  • 20.000 kr. for projektregnskaber med et samlet omfang mellem 1.500.001 – 5.000.000 kr.
  • 25.000 kr. for projektregnskaber med et samlet omfang som overstiger 5.000.000 kr.

Tilbagebetaling af bevilling

Bevillingen skal tilbagebetales, hvis:

·         Der er modtaget støtte fra anden side således, at projektet er overfinansieret. Velliv Foreningen kan anmode om forholdsmæssig tilbagebetaling.

·         Bevillingen eller dele heraf ikke er anvendt i overensstemmelse med projektbeskrivelser og betingelserne for bevillingen.

·         Der ved bevillinger på over 500.000 kr. ikke aflægges et fyldestgørende underskrevet regnskab.

Skattepligt

Vi gør opmærksom på, at den del af bevillingen, som evt. måtte dække honorar/lønudgifter, er skattepligtig indkomst. Velliv Foreningen er ikke pligtig til at foretage indberetning af bevillinger til Skattestyrelsen. Vi gør derfor opmærksom på, at bevillingsmodtager selv har pligt til at indberette skattepligtige dele af bevillingen til Skattestyrelsen, herunder løn og honorarer.

Datasikkerhed

I forbindelse med indsendelse af ansøgning eller præansøgning, giver ansøger samtykke til, at Velliv Foreningen behandler de personoplysninger, ansøger afgiver i forbindelse med sin ansøgning samt ved udbetaling af bevilling og ved evaluering, hvis ansøgningen bevilges helt eller delvist.

Ved udfyldelse af ansøgningsskemaet, og i forbindelse med udbetaling af bevilling, bliver ansøger/bevillingsmodtager bedt om at indtaste en række oplysninger. De indtastede oplysninger bruges alene i forbindelse med den ønskede ydelse.

Det er ansøgers/bevillingsmodtagers ansvar at opbevare information om loginoplysninger til ansøgningssystemet betryggende.

Velliv Foreningen behandler de indsendte personoplysninger i overensstemmelse med Velliv Foreningens privatlivspolitik.