Vilkår ansøgning

Vilkår for ansøgninger og bevillinger under Lokal trivsel i Velliv Foreningen pr. 8. februar 2024.

Behandling af ansøgning

Efter godkendelse af præansøgning vil ansøgningen blive returneret til ansøger, som nu skal udfylde den fulde ansøgning. I ansøgningen kan der være bilag, der skal uploades. Hvis ansøgningen eller bilagene ikke giver et fyldestgørende overblik over projektet, kan sekretariatet i Velliv Foreningen efterspørge yderligere dokumentation til brug i sagsbehandlingen og vurderingen af ansøgningen. Denne dokumentation skal kunne tilvejebringes.

Ca. 3-4 måneder efter hver ansøgningsfrist, udsendes svar på ansøgningen. Den endelige beslutning om ansøgningen foretages af Velliv Foreningens uddelingsudvalg.

I forbindelse med udfyldelsen af ansøgningsskemaet, skal ansøger levere og indtaste en række informationer til brug for Danmarks Statistik. Det er tydeligt angivet, hvilke informationer der angives til Danmarks Statistik. Eventuelle spørgsmål om disse informationer skal rettes til Danmarks Statistik.

Bemærk Velliv Foreningen støtter ikke allerede afholdte aktiviteter eller påbegyndte projekter.

Anvendelse af bevilling

Velliv Foreningen forbeholder sig ret til at bevilge et mindre beløb end det ansøgte. Ved bevilling af et mindre beløb skal ansøger acceptere at gennemføre projektet inden for de økonomiske rammer af bevillingen fra Velliv Foreningen og evt. andre bevillinger og/eller egenfinansiering. Alternativ kan ansøgningen trækkes. Velliv Foreningen forbeholder sig også ret til at foretage en betinget bevilling.

Fra ansøger har modtaget meddelelse om, at ansøgningen er godkendt og bevillingen er givet, har ansøger 14 kalenderdage til at tilkendegive, hvis de alligevel ikke ønsker at benytte bevillingen som beskrevet i ansøgningen. Efter denne frist betragtes bevillingen som accepteret af ansøger, inklusiv eventuelle betingelser stillet af Velliv Foreningen i forbindelse med bevillingen, herunder eventuel reducering af det tildelte beløb. Velliv Foreningen vil herefter offentliggøre bevillingen.

Tilsagn om bevilling er gældende såfremt projektet påbegyndes senest 12 måneder fra dato for meddelelse om bevilling eller betinget bevilling, hvorefter tilsagn falder bort.

Ændringer i projektet i forhold til ansøgningen

Bevillinger fra Velliv Foreningen gives under forudsætning af, at projektet gennemføres i sin helhed som beskrevet i ansøgningen. Såfremt dette ikke er muligt, skal der ved afvigelser fremsendes en præcis redegørelse til Velliv Foreningen til godkendelse.

Planlægges der ændringer til projektet, som for eksempel ændringer i formål, forløb, tidsplan, økonomi eller målgruppe, skal Velliv Foreningen underrettes og tage stilling til om tilsagn af bevilling kan opretholdes med de ønskede ændringer. Vurderer Velliv Foreningen, at ændringerne er af en karakter, som gør at grundlaget for bevillingen er ændret væsentligt, bortfalder tilsagn om bevilling.

Udbetaling og afslutning af projektet

Bevillinger vil blive udbetalt efter dokumentation for udgifter eksempelvis fakturaer, kvitteringer eller lignende. Ved lønomkostninger skal der indsendes antallet af timer brugt og timesats. Der må IKKE sendes lønsedler ind som dokumentation. Det er muligt at få bevillingen udbetalt i to rater, hvor anden rate først kan udbetales efter slutevaluering er udarbejdet, indsendt og godkendt af Velliv Foreningen. Første rate, hvis der er to rater, kan maksimalt udgøre 85 % af bevillingen.

Senest en måned efter den slutdato for projektet, der er anført i ansøgningen, skal bevillingsmodtager anmode om udbetaling af hele bevillingen, hvis der er én rate, eller den resterende rate, hvis der udbetales i to rater. Er dette ikke sket, vil støtten bortfalde. Ændres slutdatoen for projektet, skal dette godkendes af Velliv Foreningen ved skriftlig henvendelse via ansoegning@vellivforeningen.dk
Ændring af slutdato er kun gældende efter Velliv Foreningens skriftlige accept.

Fra anmodning om udbetaling til pengene er til disposition kan der gå op til 14 arbejdsdage.

Pengene bliver udbetalt via det CVR-nummer, der er angivet i ansøgningen (foreningens/organisationens/virksomhedens NemKonto). Velliv Foreningen støtter ikke organisationer eller virksomheder, der ikke har et CVR-nummer.

Offentliggørelse af projektbevillingen og projektet resultater

Velliv Foreningen ønsker at synliggøre de projekter vi støtter. Formålet er at udbrede kendskabet og opbakningen – både på landsplan og lokalt - til at endnu flere danskere gør en indsats for at styrke deres og andres mentale sundhed. Dernæst vil vi gerne anerkende bevillingsmodtagernes indsats, og vi vil inspirere til, at endnu flere søger midler til projekter hos os.

Bevillingsmodtagere skal i enhver kommunikation omkring bevillingen og det bevilgede projekt kommunikere, at projektet er støttet af Velliv Foreningen. Foreningen benævnes Velliv Foreningen.

Velliv Foreningen forbeholder sig ret til at omtale bevillingen, bevillingsmodtager og resultater af det støttede projekt på hjemmesider, som pressemeddelelser, artikler og anden elektronisk kommunikation samt ved konferencer og lignende.

Bevillingsmodtagere vil blive kontaktet af Velliv Foreningen med henblik på at arrangere en overrækkelse af bevillingen af en af Foreningens repræsentanter. Derudover vil bevillingsmodtagere også blive kontaktet med henblik på hjælp til at lave en pressemeddelelse.

Evaluering af projektet

Det er et krav for alle bevillinger, at bevillingsmodtager skal indsende en evaluering. Bevillingsmodtagere bliver derfor bedt om at udfylde et selvevalueringsskema i Velliv Foreningens ansøgningssystem ved projektets afslutning. Projektet er først slut, når evalueringen er godkendt af Velliv Foreningen.

Dette indebærer, at der først kan anmodes om udbetaling af bevillingen eller en resterende rate 1-2 uger efter indsendelse af den afsluttende evaluering fra projektet.

For at sikre at resultaterne fra de projekter, som Velliv Foreningen støtter, når ud til flest muligt, kan resultaterne fra evalueringen blive delt i relevante eksterne og/eller interne fora. Såfremt der er omstændigheder der gør, at deling af den afsluttende evaluering af projektet ikke er hensigtsmæssigt, skal dette aftales med Foreningens sekretariat.

Projektets resultater

Velliv Foreningen ønsker at blive orienteret om de resultater, der opnås i støttede projekter.

Projektets resultater og produkter skal være frit og offentligt tilgængelige uanset i hvilken form, de forefindes, og Velliv Foreningen kan ligesom alle andre gøre brug af projektets resultater.

Tilbagebetaling af bevilling

Bevillingen skal tilbagebetales, hvis:

• Der er modtaget støtte fra anden side således, at projektet er overfinansieret. Velliv Foreningen kan anmode om forholdsmæssig tilbagebetaling.
  • Bevillingen eller dele heraf ikke er anvendt i overensstemmelse med projektbeskrivelser og betingelserne for bevillingen.

Skattepligt

Vi gør opmærksom på, at den del af bevillingen, som evt. måtte dække honorar/lønudgifter, er skattepligtig indkomst. Velliv Foreningen er ikke pligtig til at foretage indberetning af bevillinger til Skattestyrelsen. Vi gør derfor opmærksom på, at bevillingsmodtager selv har pligt til at indberette skattepligtige dele af bevillingen til Skattestyrelsen, herunder løn og honorarer.

Datasikkerhed

I forbindelse med indsendelse af ansøgning eller præansøgning, giver ansøger samtykke til, at Velliv Foreningen behandler de personoplysninger, ansøger afgiver i forbindelse med sin ansøgning samt ved udbetaling af bevilling og ved evaluering, hvis ansøgningen bevilges helt eller delvist.

Ved udfyldelse af ansøgningsskemaet, og i forbindelse med udbetaling af bevilling, bliver ansøger/bevillingsmodtager bedt om at indtaste en række oplysninger. De indtastede oplysninger bruges alene i forbindelse med den ønskede ydelse.

Det er ansøgers/bevillingsmodtagers ansvar at opbevare information om loginoplysninger til ansøgningssystemet betryggende.

Velliv Foreningen behandler de indsendte personoplysninger i overensstemmelse med Velliv Foreningens privatlivspolitik.