Vilkår ansøgning

Vilkår for ansøgninger og bevillinger for forskningsprojekter i Velliv Foreningen pr. 8. februar 2024.

Ansøgning om bevilling

Efter godkendelse af præansøgning vil ansøgningen blive returneret til ansøger, som nu skal udfylde den fulde ansøgning. I ansøgningen er der bilag, såsom budget og metodebeskrivelse, der skal uploades. Hvis ansøgningen eller bilagene ikke giver et fyldestgørende overblik over projektet, kan sekretariatet i Velliv Foreningen efterspørge yderligere dokumentation til brug i sagsbehandlingen og vurderingen af ansøgningen. Denne dokumentation skal kunne tilvejebringes.

Ca. 3-4 måneder efter hver ansøgningsfrist, udsendes svar på ansøgningen. Den endelige beslutning om ansøgningen foretages af Velliv Foreningens bestyrelse.

I forbindelse med udfyldelsen af ansøgningsskemaet, skal ansøger levere og indtaste en række informationer til brug for Danmarks Statistik. Det er tydeligt angivet, hvilke informationer der angives til Danmarks Statistik. Eventuelle spørgsmål om disse informationer skal rettes til Danmarks Statistik.

Bemærk Velliv Foreningen støtter ikke allerede afholdte aktiviteter eller projekter.

Anvendelse af bevilling

Velliv Foreningen forbeholder sig ret til at bevilge et mindre beløb end det ansøgte. Ved bevilling af et mindre beløb skal ansøger acceptere at gennemføre projektet som beskrevet i ansøgningen og inden for de økonomiske rammer af bevillingen fra Velliv Foreningen og evt. andre bevillinger og/eller egenfinansiering. Alternativ kan ansøgningen trækkes tilbage. Velliv Foreningen forbeholder sig også ret til at foretage en betinget bevilling.

Fra ansøger har modtaget meddelelse om, at ansøgningen er godkendt og bevillingen er givet, har ansøger 14 kalenderdage til at tilkendegive, hvis de alligevel ikke ønsker at benytte bevillingen som beskrevet i ansøgningen. Efter denne frist betragtes bevillingen som accepteret af ansøger, inklusiv eventuelle betingelser stillet af Velliv Foreningen i forbindelse med bevillingen, herunder eventuel reducering af det tildelte beløb. Velliv Foreningen vil herefter offentliggøre bevillingen.

Det er en forudsætning for bevillingen, at projektet starter til den angivne startdato i projektet. Hvis dette ikke er tilfælde, skal Velliv Foreningen orienteres med henblik på drøftelse af tidsplanen.

Forskningsprojekter, der får støtte, skal indsende en årlig statusrapport, samt en afsluttende vidensopsamling – begge på baggrund af Velliv Foreningens skabeloner. Indsendelse af disse sker via ansøgningssystemet.

Ændringer i projektet i forhold til ansøgningen

Bevillinger fra Velliv Foreningen gives under forudsætning af, at projektet gennemføres i sin helhed som beskrevet i ansøgningen. Såfremt dette ikke er muligt, skal der ved afvigelser fremsendes en præcis redegørelse samt budget til Velliv Foreningen til godkendelse.

Planlægges der ændringer til projektet, som for eksempel ændringer i tidsplan, økonomi eller målgruppe skal Velliv Foreningen underrettes og tage stilling til, om tilsagn af bevilling kan opretholdes med de ønskede ændringer. Ændringer skal altid meddeles Velliv Foreningen inden de implementeres. Vurderer Velliv Foreningen, at ændringerne er af en karakter, som gør at grundlaget for bevillingen er ændret væsentligt, bortfalder tilsagn om bevilling.

Udbetaling

Udbetaling af bevillingen sker efter anmodning fra bevillingsmodtager gennem Velliv Foreningens ansøgningssystem.

For bevillinger meddelt inden d. 31/12-2023 gælder følgende:
Er bevillingen givet til en institution underlagt offentlig forvaltningskontrol, behøver bevillingsmodtager ikke sende udgiftsbilag i forbindelse med anmodning om rateudbetaling. I stedet skal der indsendes et revisorpåtegnet projektregnskab ved projektets afslutning. Projektet kan blive udtaget af Velliv Foreningens revision til gennemgang. I det tilfælde forpligter bevillingsmodtager sig til at bistå Velliv Foreningens revision med adgang til både regnskab, bilag og øvrig information, som revisionen måtte behøve.

For bevillinger meddelt efter d. 31/12-2023 gælder følgende:
Bevillinger vil blive udbetalt efter dokumentation for udgifter indsendes. Der skal indsendes bilag for samtlige udgifter, der er i projektet, og bevillingen vil ikke blive udbetalt inden der forelægger den nødvendige dokumentation.

Det er muligt at få bevillingen udbetalt i op til fem rater, hvor sidste rate først kan udbetales efter den afsluttende vidensopsamling er udarbejdet, indsendt og godkendt af Velliv Foreningen.

Bevillingsmodtager skal anmode om udbetaling af hele bevillingen eller resterende rater af bevillingen senest en måned efter den slutdato for projektet, der er anført i ansøgningen. I tilfælde hvor projektet indeholder betaling til open access fee på videnskabelige artikler, vil projektet først blive lukket 1 år efter slutdatoen efter aftale mellem ansøger og Velliv Foreningen. Er dette ikke sket, vil støtten bortfalde. Ændres slutdatoen for projektet, skal dette godkendes af Velliv Foreningen ved skriftlig henvendelse til ansoegning@vellivforeningen.dk Ændring af slutdato er kun gældende efter Velliv Foreningens skriftlige accept.

Fra anmodning om udbetaling til pengene er til disposition kan der gå op til 14 arbejdsdage.

Pengene bliver udbetalt via det CVR-nummer, der er angivet i ansøgningen (institutionens nemkonto). Velliv Foreningen støtter ikke organisationer eller institutioner, der ikke har et CVR-nummer.

Offentliggørelse af projektbevillingen og projektet resultater

Velliv Foreningen ønsker at synliggøre de projekter vi støtter. Formålet er at udbrede kendskabet og få opbakning til–at endnu flere danskere gør en indsats for at styrke deres og andres mentale sundhed – både på landsplan og lokalt. Dernæst vil vi gerne anerkende bevillingsmodtagernes indsats, og vi vil inspirere til, at endnu flere søger midler til projekter hos os. Derfor skal alle koncepter, metoder, værktøjer der tilvejebringes i projektet være frit tilgængelig for alle, herunder på Velliv Foreningens hjemmeside. Bevillingsmodtager accepterer automatisk dette ved accept af bevillingen. 

Bevillingsmodtagere skal i enhver kommunikation omkring bevillingen og det bevilgede projekt kommunikere, at projektet er støttet af Velliv Foreningen. Foreningen skal benævnes Velliv Foreningen. 

Velliv Foreningen forbeholder sig ret til at omtale bevillingen, bevillingsmodtager og resultater af det støttede projekt på hjemmesider, som pressemeddelelser, artikler og anden elektronisk kommunikation samt ved konferencer etc.

Når bevillingsmodtager er klar til at kommunikere projektet i eget regi, skal Velliv Foreningens kommunikationschef kontaktes. Dette kan ske på tlf. 22 60 07 18 eller via en mail til cga@vellivforeningen.dk. Læs mere i Velliv Foreningens kommunikationsvejledning, som du finder her.

Evaluering af projektet

Det er et krav for alle bevillinger, at bevillingsmodtager skal indsende en afsluttende vidensopsamling. Dette er både for at styrke læring og for at sikre, at de gode erfaringer, der bliver gjort, kan deles med andre. Bevillingsmodtagere bliver derfor bedt om at udfylde en afsluttende vidensopsamling ved projektets afslutning. Formularer og vejledninger til brug for evalueringen kan findes på Velliv Foreningens hjemmeside. Projektet kan først sluttes, når vidensopsamlingen er godkendt af Velliv Foreningen.

Vidensopsamlingen indsendes gennem Velliv Foreningens ansøgningssystem i forbindelse med anmodning om udbetaling af sidste rate. Udbetalingen sker først, når vidensopsamlingen er godkendt af Velliv Foreningen.

For at sikre at resultaterne fra de projekter, som Velliv Foreningen støtter, når ud til flest muligt, kan resultaterne fra evalueringen blive delt i relevante fora. Såfremt der er omstændigheder der gør, at deling af den afsluttende evaluering af projektet ikke er hensigtsmæssigt, skal dette aftales med Velliv Foreningens sekretariat.

Projektets resultater

Velliv Foreningen ønsker at blive orienteret om de resultater, der opnås i støttede projekter.

Projektets resultater og produkter skal være frit og offentligt tilgængelige uanset i hvilken form, de forefindes, og Velliv Foreningen kan ligesom alle andre gøre brug af projektets resultater. Det omfatter fuld og fri adgang til og indsigt i rapporter, koncepter, materialer og resultater af projektet. Dette gælder også konsulentfirmaer, som indgår i projekter.

Regnskab

Ved bevillinger over 500.000 kr. skal endeligt underskrevet regnskab for projektet indsendes til Velliv Foreningen umiddelbart efter projektets afslutning. Regnskabet skal underskrives af projektleder eller anden projektansvarlig. I tilfælde af, at Velliv Foreningens bevilling kun dækker en del af det ansøgte beløb og projektets samlede budget, skal regnskabet alligevel omfatte samtlige indtægter og udgifter for projektperioden.

Velliv Foreningen forbeholder sig desuden ret til at kræve, at bevillingsmodtager får foretaget revisionskontrol af projektets regnskaber. Velliv Foreningen afholder udgifter forbundet med dette – dog maksimalt med følgende beløb:

  • 15.000 kr. for projektregnskaber med et samlet omfang mellem 500.000 – 1.500.000 kr.
  • 20.000 kr. for projektregnskaber med et samlet omfang mellem 1.500.001 – 5.000.000 kr. 
  • 25.000 kr. for projektregnskaber med et samlet omfang som overstiger 5.000.000 kr.

For projekter, der har modtaget en bevilling inden d. 31/12-2023 og er underlagt offentlig forvaltningskontrol, skal der uanset bevilget beløb indsendes et underskrevet projektregnskab. 

Tilbagebetaling af bevilling

Bevillingen skal tilbagebetales, hvis:

  • Der er modtaget støtte fra anden side således, at projektet er overfinansieret. Velliv Foreningen kan anmode om forholdsmæssig tilbagebetaling.
  • Bevillingen eller dele heraf ikke er anvendt i overensstemmelse med projektbeskrivelser og betingelserne for bevillingen.
  • Der ved bevillinger på over 500.000 kr. ikke aflægges et fyldestgørende underskrevet regnskab.

Skattepligt

Vi gør opmærksom på, at den del af bevillingen, som evt. måtte dække honorar/lønudgifter, er skattepligtig indkomst. Velliv Foreningen er ikke pligtig til at foretage indberetning af bevillinger til Skattestyrelsen. Vi gør derfor opmærksom på, at bevillingsmodtager selv har pligt til at indberette skattepligtige dele af bevillingen til Skattestyrelsen, herunder løn og honorarer.

Datasikkerhed

I forbindelse med indsendelse af ansøgning eller præansøgning, giver ansøger samtykke til, at Velliv Foreningen behandler de personoplysninger, ansøger afgiver i forbindelse med sin ansøgning samt ved udbetaling af bevilling og ved evaluering, hvis ansøgningen bevilges helt eller delvist.

Ved udfyldelse af ansøgningsskemaet, og i forbindelse med udbetaling af bevilling, bliver ansøger/bevillingsmodtager bedt om at indtaste en række oplysninger. De indtastede oplysninger bruges alene i forbindelse med den ønskede ydelse.

Det er ansøgers/bevillingsmodtagers ansvar at opbevare information om loginoplysninger til ansøgningssystemet betryggende.

Velliv Foreningen behandler de indsendte personoplysninger i overensstemmelse med Velliv Foreningens privatlivspolitik.