Trivsel, service og netværk hos sårbare sæsonansatte

Den selvejende institution Bornholms Middelaldercenter modtager 83.100 kr. til en indsats målrettet de sæsonansatte på middelalderscentret.

Bornholms Middelaldercenter modtager støtte fra Velliv Foreningen.jpg

Bornholms Middelaldercenter

Hovedstaden

Afsluttet

Vores arbejdsplads

Sæsonbetinget arbejde

Bornholms Middelaldercenter er en kulturinstitution, som rummer en række forskellige aktiviteter, f.eks. et museum, guidede ture, rundvisninger m.m. En stor del af de ansatte er derfor sæsonansatte.

Disse medarbejdere er sårbare over for stress, ensomhed og mental mistrivsel, da de i sæsonen sjældent mødes og samtidigt går ledige og uden fagligt netværk hele vinteren.

Derfor vil Bornholms Middelaldercenter lave en indsats, der har til formål at styrke den mentale sundhed hos centrets sæsonansatte.

Styrke arbejdsglæde og arbejdsmiljø

Indsatsen består bl.a. af en ”Trivsel og Service” workshop til sæsonstart samt et vinternetværk med månedlige aktiviteter til sparring og mental sundhed for både fastansatte og sæsonansatte.

Projektet skal derfor styrke arbejdsglæden gennem hele året og optimere arbejdsmiljøet ved faglig sparring.

Velliv Foreningen støtter indsatsen med 83.100 kr.

Resultater

Projektet er nu afsluttet. Generelt oplever projektejer, at projektet har bidraget til at skabe en øget sammenhængskraft i gruppen af sæsonmedarbejdere. Det gælder både over vinteren, men også i sommersæsonen, da forløbet i vintersæsonen har bidraget til, at sæsonmedarbejderne har lært hinanden bedre at kende. Det at kende hinandens baggrund, styrker og svagheder har ifølge projektejeren styrket tilliden medarbejderne i mellem til at kunne være ærlige, når ting spidser til og tale om det der er svært eller hårdt i arbejdet.