Mental og fysisk trivsel for psykisk syge og sårbare brugere af værestedet Muhabet Aarhus

Muhabet Aarhus modtager en bevilling på 53.120 kr. til et projekt, der sigter mod at fremme mental sundhed og skabe inkluderende fællesskaber gennem fysiske aktiviteter og inspirationsoplæg.

Muhabet

Muhabet Aarhus

2023 - 2024

Midtjylland

Søger kompetencer udefra

Brugere af Muhabet Aarhus består primært af voksne og ældre med anden etnisk
minoritetsbaggrund, der på grund krigs- og flugtoplevelser er psykisk syge og sårbare.

Mange af brugerne har svært ved at deltage i fritids- og foreningsfællesskaber på grund af psykisk sårbarhed, sproglige udfordringer og livsstilssygdomme, hvilket gør behovet for målrettede aktiviteter endnu større.

Muhabet Aarhus ønsker derfor at understøtte deres brugere i at opnå større trivsel ved at hente kompetencer udefra.

Fokus på sammenhæng mellem fysisk og mental sundhed

Projektet inkluderer inspirationsoplæg fra en fysioterapeut og en diætist, der skal sætte fokus på sammenhængen mellem fysisk aktivitet og mental sundhed. Derudover vil Muhabet Aarhus ansætte en medarbejder til 10 timer om ugen for at arrangere og facilitere aktiviteter som gåture, let yoga og massage.

Projektet er et vigtigt skridt mod at integrere fysisk aktivitet i hverdagen for en gruppe mennesker, der ofte har svært ved at finde ind i eksisterende foreningsfællesskaber. Muhabet Aarhus håber, at projektet vil give varige positive effekter på deltagernes livskvalitet og sundhed.

Initiativet løber fra den 23. oktober 2023 til den 15. marts 2024 og forventes at kunne engagere omkring 25 deltagere.