Lige adgang til mental trivsel på arbejdspladsen

Foreningen Lige Adgang modtager en bevilling på 1.500.000 kr. fra Velliv Foreningen til en kampagne, der sætter fokus på forebyggelse og modvirkning af etnisk minoritetsstress.

Velliv_Analyse og kampagne.png

Foreningen Lige Adgang

DKK 1.500.000

2023 - 2024

Hovedstaden

Analyse og kampagne

Redskaber, eksempler og inspiration

Foreningen Lige Adgang vil udbrede viden og værktøjer til arbejdspladser og medarbejdere for at håndtere og bekæmpe etnisk minoritetsstress.

Kampagnen omfatter en række initiativer, herunder en digital kampagne for at øge bevidstheden om etnisk minoritetsstress. Der vil også blive distribueret en redskabspakke med videoer, action cards, plakater og et symbol, der svarer til regnbueflaget. Desuden vil 10-12 virksomheder deltage i et Champion of Allyship-program, der fungerer som rollemodeller og udarbejder inspirationsmateriale baseret på deres erfaringer.

Podcasts og talks i hele Danmark vil supplere kampagnen og sætte fokus på udfordringer, som etniske minoriteter står over for i forbindelse med trivsel og mental sundhed.

Fra analyse til handling

Velliv Foreningen har tidligere støttet Lige Adgang i en omfattende analyse af etnisk minoritetsstress i Danmark. Den analyse, baseret på spørgeskemaer, fokusgruppeinterviews og individuelle interviews, dokumenterer, at 68,2% oplever diskrimination på arbejdspladsen i form af kommentarer og jokes om deres etniske ophav, hudfarve, sprog eller religion. Dertil oplever 74,7 %, at det påvirker deres generelle trivsel på arbejdspladsen at blive mødt med fordomme, kommentarer og jokes.

Fysiske og relationelle konsekvenser som hovedpine, søvnbesvær og konflikter med kollegaer er også udbredte. Kampagnen er et direkte respons på disse resultater og ønsker at udstyre både medarbejdere og arbejdsgivere med værktøjer til at adressere og forebygge problemstillinger med etnisk minoritetsstress.