Korsang for personer med Parkinsons sygdom og deres pårørende

Parkinsonforeningen modtager en bevilling på 35.500 kr. fra Velliv Foreningen til et projekt, der sigter mod at forbedre livskvaliteten for personer, der lever med Parkinson, samt deres pårørende.

Parkinsonforeningen 1

Parkinsonforeningen

2023 - 2024

Hovedstaden

Parkinsonforeningen vil skabe et pusterum

Foreningen ønsker at skabe et pusterum, i form af et korforløb, for medlemmer med Parkinsons sygdom og deres pårørende.

Deltagernes helbredsmæssige udfordringer kan være meget forskellige, nogle er kørestolsbrugere og bliver transporteret med flextrafik, andre er stadig på arbejdsmarkedet.

Projektet skal hjælpe medlemmerne med at mindske social isolation, manglende livsudfoldelse og øge deres livskvalitet.

Musik og fællesskab som støtte i hverdagen med Parkinson

Korforløbet vil bestå af en kombination af korsang og træning af stemmen, hvor der fokuseres på åndedræt, kropsholdning og andre stemmeteknikker. Udover det fysiske aspekt vil deltagerne også arbejde med træning af kognitive og musikalske færdigheder, som er gavnlige for personer med Parkinson.

Forløbet er ikke blot en musikalsk aktivitet, men også en vigtig social platform, hvor deltagerne kan opbygge relationer og få støtte fra andre, der forstår deres udfordringer. Kaffepauserne mellem øvelserne giver plads til uformelle samtaler, som er med til at styrke fællesskabet yderligere.

Koret, der øver ugentligt fra den 7. september 2023 til den 13. juni 2024, har plads til 25 deltagere.