Bedre trivsel for frivillige i Bedre Psykiatri

Bedre Psykiatri modtager 49.000 kr. i bevilling fra Velliv Foreningen til et projekt, som skal modvirke en tendens til at deres frivillige medarbejdere oplever stress i forbindelse med det frivillige arbejde.

Velliv_Lokal trivsel.png

Bedre Psykiatri

2023 - 2023

Hovedstaden

Frivillige oplever stress i det frivillige arbejde

Hos Bedre Psykiatri samarbejder man med frivillige, som selv er pårørende til mennesker med psykiske sygdomme.

I maj 2022 undersøgte Bedre Psykiatri de frivilliges trivsel. Her blev det opdaget at 43% af de frivillige oplever at det frivillige arbejde er den vigtigste kilde til den stress de oplever. Herudover ønsker 33% supervision, i forbindelse med deres frivillige arbejde.

Ansøger og organisations- og administrationschef hos Bedre Psykiatri, Erik Frederiksen, skriver: "At være pårørende til et menneske med psykisk sygdom kan være en hård belastning på flere niveauer, når man så oven i købet vælger at være frivillig er tærsklen til stress lav. Målgruppen er således i højrisiko for stress, som tallene også viser.".

Derfor modtager Bedre Psykiatri nu en bevilling på 49.000 kr. fra Velliv Foreningen til en indsats, som skal forbedre trivslen i det frivillige arbejde.

Online supervision og et fysisk kursus

Med afsæt i statistikerne fra undersøgelsen af de frivilliges trivsel, skal indsatsen bestå af to dele:

1. Et tilbud om online supervision til frivillige, hvor de kan dele og vende oplevelser fra det frivillige arbejde.

2. Et fysisk kursus for frivillige, med fokus på at få redskaber til at passe på sig selv, samt lytte- og samtaleteknikker.

Alle 400 frivillige i Bedre Psykiatri har mulighed for at tilmelde sig den online supervision og det fysiske kursus. Landsforeningen forventer selv at ca. 60 frivillige vil tage imod tilbuddene.

Erik Frederiksen skriver: "Forhåbentligt vil indsatsen give de deltagende frivillige redskaber til fremadrettet at tackle de svære situationer og forebygge den stress de oplever. Derudover vil supervisionen hjælpe frivillige med at bearbejde svære situationer de har oplevet, og hvis der er tilslutning og gode evalueringer på denne, vil vi fremadrettet arbejde med at efteruddanne medarbejdere til at kunne forestå denne supervision, så den bliver et fast tilbud til de frivillige.".