Nyhed 12.03.2024

Valget er afgjort

Stemmerne er talt op. Velliv Foreningens medlemmer i Region Sjælland og Region Hovedstaden har nu valgt 24 medlemmer til repræsentantskabet, der skal være med til at sætte rammerne for foreningens almennyttige arbejde med mental sundhed og bonusudbetalinger til medlemmerne.

Vfvalg24 Opstilling Topbillede 1420X595 06112021

Mere end 19.000 medlemmer i Region Sjælland og Region Hovedstaden har sat kryds på deres digitale stemmeseddel og stemt ved Velliv Foreningens repræsentantskabsvalg. Det svarer til en gennemsnitlig stemmeprocent på 9,4 %. Region Sjælland tog føringen med en valgdeltagelse på 11,7 %, mens Region Hovedstaden fulgte efter med en stemmeprocent på 8,9 %.

”Tillykke til de 24 valgte kandidater. Det glæder mig, at så mange medlemmer har valgt at gøre deres stemme gældende. Deres bidrag er vigtig for foreningens arbejde. Vi ser frem til at byde de valgte repræsentantskabsmedlemmer velkomne,” siger formand for Velliv Foreningen Peter Gæmelke.

Valget bød på en signifikant fornyelse i Region Hovedstaden, hvor der er en stor udskiftning i repræsentantskabet med 12 nyvalgte ud af 17 pladser, modsat Region Sjælland, hvor fem er genvalgt, mens to af de valgte stillede op for første gang. I år krævede det minimum 315 stemmer at blive valgt til repræsentantskabet. De øvrige kandidater bliver suppleanter i rækkefølge efter deres stemmetal.

Der viser sig en bred aldersfordeling blandt de valgte medlemmer, som er med til at få repræsentantskabets aldersfordeling til i højere grad at ligne den blandt medlemmerne.

Kønsfordelingen blandt de valgte er meget anderledes end blandt de opstillede, med et klart flertal af kvinder: 16 kvinder og 8 mænd blev valgt ind. 20 mænd og 18 kvinder stillede op i Region Hovedstaden. 11 ud af de 17 valgte medlemmer i denne region er kvinder. I Region Sjælland stillede 10 mænd og seks kvinder op, og her er valgt fem kvinder og to mænd.

Region Hovedstaden

Ane Skytte Leth Hendriksen