Siden 1895 er der bygget tankbiler i Gistrup, syd for Aalborg. Undervejs er virksomheden HMK Bilcon lagt sammen med fem andre virksomheder, og bare det seneste år er der ansat mere end 20 nye medarbejdere.
Den historie har ifølge direktør, Peter Jensby, gjort det svært at samle virksomheden og skabe en ”vi-kultur”. Derfor har ledelsen søgt og modtaget 250.000 kr. hos Velliv Foreningen til et projekt om trivsel og samarbejde. Peter Jensby siger:
”Vi har skullet svejse kulturer fra forskellige virksomheder sammen, og afdelingerne har nogle gange næsten bekæmpet hinanden frem for at samarbejde. Samtidig har der traditionelt været et skel imellem folk i produktionen og i administrationen. Vores trivselsprojekt har været med til at gøre skellene mindre og samarbejdet større.”
Trivsel på tværs
Første skridt i projektet var en trivselsmåling for alle cirka 90 ansatte. Resultaterne blev diskuteret både i ledelsen og i en række workshops med medarbejdere på tværs af afdelinger. I spidsen stod konsulentvirksomheden Progreso, som har hjulpet de ansatte med at gå samarbejdet efter i sømmene.
For Jesper Nielsen, som er smed, er det hverdag at arbejde på tværs af forskellige teams i produktionen. Alligevel mener han, at det skaber stor værdi at bruge tid på at sætte sig ned og tale sammen på tværs af hele virksomheden:
”Vi har lært hinanden bedre at kende og har hørt, hvordan tingene ser ud i andre afdelinger. Når vi har travlt, kan vi godt have en tendens til at tænke mest på os selv. Men det hjælper at kende hinanden, så er det også lettere at huske at være ordentlige ved hinanden.”
Færre misforståelser
Projektet har ført til en række konkrete tiltag, som skal reducere misforståelser, ventetid og frustrationer imellem afdelingerne. Blandt andet er styklisterne optimeret, der er indført opstartsmøder på tværs af afdelinger ved nye projekter, og to gange om ugen holder afdelingerne tavlemøder for at gøre status.
De ansatte har ifølge direktør Peter Jensby været utroligt konstruktive i deres snakke, og forløbet har betydet, at både stemningen og samarbejdet har fået et nøk opad:
”Det blev tydeligt, når vi talte sammen, at alle ønsker at levere en tårnhøj kvalitet. Og når en anden afdeling ikke gør det, som vi mener er det rigtige, er det ikke for at genere os. De ser bare tingene fra et andet perspektiv. Det har betydet meget at få talt om de ting.”
Mere åbenhed
Jesper Nielsen har været smed i virksomheden i 40 år og er vant til at sige, hvad han mener. Men han har oplevet, at projektet generelt har skubbet til medarbejdernes åbenhed:
Jeg tror, at de unge har fået mere lyst til at komme og sige det, når de oplever problemer. Døren ind til ledelsen er altid åben, og det synes jeg er blevet mere tydeligt med projektet. Der er ikke nogen, der bider, hvis man siger sin mening højt.”
Udover en stigning i produktiviteten har virksomheden også oplevet et fald i sygefraværet, efter at projektet har været gennemført. På grund af de gode resultater har ledelsen bestluttet at invitere den eksterne konsulent fra Progreso ind én gang om måneden fremover for at følge op på trivslen og samarbejdet.