Teknologisk Institut Analyse & Erhvervsfremme har udarbejdet guiden på baggrund af interview med mindre og større danske industrivirksomheder, der anvender robotter eller cobots og er både til ledere og medarbejdere.
Robotter og cobots stiller nye krav til medarbejdernes kompetencer. Når virksomheder automatiserer, kan flere arbejdsopgaver blive mere mentalt krævende at udføre, fordi medarbejderne i højere grad skal kunne overskue hele flowet i produktionen, servicere maskinerne og selvstændigt prioritere mellem opgaver, mens produktionen kører.
Guiden kan støtte alle tre faser:
- Planlægningsfasen
- Implementeringsfasen
- Opfølgning når robotterne er indfaset
Planlægning
Guiden foreslår at invitere medarbejderne med i beslutningsprocessen og giv dem mulighed for at opleve og afprøve robotten/cobotten så tidligt i processen som muligt, for at gøre indfasningen så god som mulig.
Og man kan overveje at give plads til en indkøringsperiode, hvor produktionen ikke kører på fuld kraft, og teknologiens betydning for produktionsflowet bliver afdækket.
Ny teknologi stiller krav til medarbejdernes kompetencer. Derfor skal der planlægges med opkvalificering af medarbejderne.
Bekymring
Der kan opstå berøringsangst hos de medarbejdere, der mangler digitale færdigheder. De kan blive bekymrede for ikke at kunne lære at arbejde med den nye teknologi eller frygte, at de bliver mindre attraktive for virksomheden. Måske oplever nogen, at robotterne vender arbejdspladsens hierarki på hovedet, fordi de unge medarbejdere pludselig har bedre forudsætninger for at løse arbejdsopgaverne, fordi de kender teknologien. De bekymrede kollegaer skal have plads til at komme frem med deres holdninger på møder eller via en medarbejderrepræsentant.
Forandringernes betydning for trivsel
Forandringer kan have stor betydning for medarbejdernes trivsel og det psykiske arbejdsmiljø. Trivsel er dynamisk, og de medarbejdere, som var glade ved tanken om automatisering, kan ændre holdning, hvis arbejdsopgaverne ikke bliver, som forventet. Omvendt kan medarbejdere, der var skeptiske i starten, vise sig at være glade for at slippe for besværlige, tunge, manuelle arbejdsgange og i øvrigt trives med deres nye opgaver.
Har medarbejderne været vant til at stå flere sammen, kan de føle sig socialt isolerede, når den nærmeste kollega bliver en robot eller cobot. Det kan gå ud over medarbejderens mentale trivsel, når der er større afstand til de kollegaer, man ellers plejede at tale med om både fagligt og socialt.
Det en god ide at være ekstra opmærksom på trivslen, når du implementerer robotter. F.eks. skal der holdes øje med, om der er behov for at indføre møder eller organisere nogle af pauserne for at sikre, at alle medarbejdere et par gange om dagen har en kollega at tale med.