Nyhed 28.08.2024

3,9 mio. kr. til 81 lokale initiativer i Danmark

Velliv Foreningen sender 3,9 mio. kr. ud i hele landet til at styrke den mentale sundhed gennem lokale initiativer.

P1A5796 Lille

Velliv Foreningens Uddelingsudvalg har netop afsluttet behandlingen af ansøgningerne indsendt til ansøgningsfristen tilbage i april, og foreningen kan nu glæde 81 forskellige projekter med en bevilling.

Blandt donationsmodtagerne er en række nye typer af initiativer, som Velliv Foreningen ikke tidligere har støttet under puljen Lokale Trivsel. Fælles for dem er dog, at de adresserer forskellige aspekter af mental sundhed.

Det gælder blandt andet CR Books ApS, der modtager 35.000 kr. til en indsats, som skal støtte mennesker, der har mistet en, de kender, til selvmord. Indsatsen består af en skriveskole, hvor de deltagende gøres i stand til at skrive om den livserfaring, det er at have mistet nogen til selvmord. Skriveskolen er et forløb af otte undervisningsgange af fem timer.

En anden ny donationsmodtager er Alzheimerforeningen Nordjylland, der blandt andet har fået støtte til en foredrags-forestilling om, hvordan det er at leve med demens med udgangspunkt i levede erfaringer. Målgruppen er demensramte og deres pårørende.

Endelig modtager Fonden INCITA og Center For Autisme 54.000 kr. til at afholde temaaftner for forældre og voksne søskende til et barn eller ung med autisme.

Blandt de nye donationsmodtagere er også projekter med temaer, som Velliv Foreningen tidligere har støttet andre steder i landet. Et eksempel på det er Sydhavnens Seniorer, der modtager 57.920 kr. til en indsats, som skal afhjælpe ensomhed og isolation blandt sårbare mænd, gennem aktiviteter hvor fællesskabet er omdrejningspunktet.