Skriveværksted for voksne pårørende til mennesker med psykisk sygdom

Bedre Psykiatri Odense modtager 42.900 kr. i bevilling fra Velliv Foreningen til at oprette skriveværksteder for pårørende til mennesker med psykisk sygdom.

Velliv_Lokal trivsel.png

Bedre Psykiatri Odense

2022 - 2024

Syddanmark

Hver tredje dansker er pårørende til en med psykisk sygdom

I følge Bedre Psykiatri Odense, opfatter mere end hver tredje dansker sig selv, som pårørende til en med psykisk sygdom. Det vil altså sige, at i en stor by som Odense, befinder der sig mange pårørende til mennesker med psykiske sygdomme. i 2021 oprettede Bedre Psykiatri Odense et skriveværksted for denne målgruppe (læs mere her), og her oplevede foreningen den store gavn det kan have for en pårørende at få mulighed for at nedskrive følelser og oplevelser. Skriveværkstedet i 2021 gav desuden Bedre Psykiatri Odense erfaringer, som nu skal bruges til at fortsætte med skriveværksteder.

Ansøger og formand, Ann-Marit Ulvund, skriver: "Skrivningen, oplæsningen og fællesskabet med de andre pårørende skal hjælpe den enkelte til at reflektere over sin egen historie, og til at spejle sig selv i de andres historier. For mange vil det være første gang, de så klart formulerer, hvad det har betydet for deres liv, at deres kære har en psykisk sygdom, og det kan være grænseoverskridende at skulle indvie andre i, fordi skriveprocessen får typisk følelser som skyld, skam og ikke mindst sorg op til overfladen, men samtidig giver det basis for afklaring og accept og grobund for at blive bevidst om sin egen situation.".

Skriveværksted med rum til den pårørendes oplevelse

Som noget nyt, skal skriveværkstederne faciliteres af forfatter og instruktør Mikael Josephsen, som har mere end 25 års erfaring med skriveværksteder, samt arbejde med målgruppen.

Helt konkret, skal hvert skriveværksted forløbe over otte uger, hvor deltagerne
møder op hver uge i to timer. Den første mødegang skal være et intromøde, hvor deltagerne lærer hinanden at kende, og hvor Mikael fortæller om, hvordan arbejdet i skriveværkstedet kommer til at foregå. Hver mødegang, underviser Mikael i skrivning, hvor fokus vil være på brugerens skriveproces og oplæsning af egne tekster. Dette giver også mulighed for at fortælle og snakke om den pårørendes situation.

Ann-Marit Ulvund skriver: "En repræsentant for Bedre Psykiatri Odense vil deltage i en kort evaluering til sidst i forløbet. Her vil deltagerne bl.a. blive bedt om at udfylde et evalueringsskema, der kan give svar på, i hvor høj grad skriveværkstedet har hjulpet dem til nyorientering og bedre trivsel som pårørende, hvor tilfredse de har været med undervisningen og underviseren, og i hvor høj grad fællesskabet med de andre pårørende har bidraget til et positivt udbytte af tilbuddet.".

Bedre Psykiatri Odense forventer at omkring 40 pårørende vil deltage i skriveværkstederne, som skal tilbydes til og med 2025.