GRO - et vækstgruppeværktøj til kunst- og kulturarbejdere (fase 2)

Aron - Center for bæredygtigt arbejdsliv modtager 1.104.720 kr. i bevilling fra Velliv Foreningen til fase 2 af projektet ’GRO – et vækstgruppeforløb til kunst- og kulturmedarbejdere’. Fase 1 af projektet blev bevilget af Velliv Foreningen i 2021.

Velliv_Vores branche.png

Aron - Center for bæredygtigt arbejdsliv

DKK 1.104.720

2022 - 2023

Hovedstaden

Vores branche

Et bæredygtigt arbejdsliv

Aron er en socialøkonomisk virksomhed, som i dette projekt arbejder for, at forbedre arbejdsvilkårene for kunst- og kulturarbejdere.

Kunst- og kulturarbejdere er ofte ansat under usikre arbejdsforhold med tidsbegrænsede kontrakter, lavere løn og arbejdspres. Disse forhold har ofte en negativ indflydelse på kunstnernes mentale sundhed, og kan føre til f.eks. stress, angst eller depression.

Derfor vil Aron - Center for bæredygtigt arbejdsliv, skabe et værktøj, der skal fremme et bæredygtigt arbejdsliv hos kunst- og kulturarbejdere. Et bæredygtigt arbejdsliv betyder et arbejdsliv, hvor mennesker trives i deres daglige virke, samt udvikles og styrkes hele arbejdslivet igennem.

I 2021 påbegyndte Aron dette projekt. Til denne første fase, modtog Aron 663.675 kr. i bevilling fra Velliv Foreningen. Læs mere om fase 1 af projektet her.

Fase 2

Fase 1 af projektet bestod af udvikling af et virtuelt og konsulentfrit dialogværktøj. Værktøjet er nu udviklet og afprøvet i seks vækstgrupper og eksisterer altså, på nuværende tidspunkt, i prototypeformat.

For at understøtte den konsulentfrie metode, vil Aron nu sammen med Dansk Kunstråd, 48 soloselvstændige kunstnere og to forskere udvikle og afprøve en faciliteringsguide, som skal sætte kunstnerne i stand til selv at gennemføre vækstgrupperne og anvende dialogværktøjet, uden at der er en ekstern konsulent tilknyttet.

Helt konkret, kommer den næste fase til at bestå af følgende aktiviteter:

1. Videreudvikling af prototypen.
2. Sparring og coaching af seks facilitatorer i vækstgrupperne.
3. Seks vækstgruppemøder som skal gennemføres med fokus på afprøvning af faciliteringsguiden.
4. Formidling, videndeling og evaluering af projektet.

Fase 2 forventes at forløbe fra oktober 2022 til december 2023.