Fællesspisning for psykisk sårbare

SIND Ringsted-Sorø modtager en bevilling på 60.000 kr. fra Velliv Foreningen til et projekt, der skal bekæmpe ensomhed blandt psykisk sårbare borgere i Sorø og Ringsted Kommune.

SIND Ringsted Sorø

SIND Ringsted-Sorø

2024 - 2025

Sjælland

Månedlige fællesspisninger i to kommuner

SIND Ringsted-Sorø ser en stærk sammenhæng mellem psykisk sårbarhed og ensomhed, hvilket gør det afgørende for foreningen at skabe muligheder for socialt samvær og fællesskab. Mange brugere har udtrykt et behov for aktiviteter, hvor de kan møde ligesindede og etablere sociale relationer. Indsatsen, der har modtaget støtte, er derfor målrettet mod at skabe sådanne muligheder gennem fællesspisninger.

De månedlige fællesspisninger skal fungere som et trygt og støttende miljø, hvor deltagerne kan mødes og dele oplevelser i en afslappet atmosfære. Fællesspisningerne vil blive organiseret som hyggelige og uformelle sammenkomster, hvor maden spiller en central rolle som samlingspunkt. Deltagerne vil få mulighed for at lave mad sammen, hvilket også kan styrke deres samarbejdsevner og øge følelsen af fællesskab. Derudover vil der være forskellige aktiviteter og samtaleemner, der kan bidrage til at skabe en tryg og inkluderende atmosfære.

Gennem disse arrangementer ønsker SIND at skabe en kontinuerlig platform, hvor psykisk sårbare borgere kan mødes regelmæssigt og opbygge varige sociale bånd. Dette kan have en positiv effekt på deres mentale trivsel og reducere følelsen af ensomhed.

Stort potentiale for deltagerinvolvering

SIND håber, at fællesspisningerne vil være et springbræt for yderligere sociale aktiviteter og engagement blandt deltagerne. Ved at skabe et trygt og støttende miljø er håbet, at deltagerne kan opbygge selvtillid og mod til at deltage i andre sociale sammenhænge og aktiviteter i lokalsamfundet.

Projektet består af i alt 12 fællesspisninger, fordelt med seks i Ringsted og seks i Sorø. Disse arrangementer skal finde sted en gang om måneden i hver kommune og vil strække sig over et år fra den 1. juni 2024 til den 31. maj 2025.

I alt vil op til 240 personer kunne deltage i fællesspisningerne gennem projektets løbetid. Hvert arrangement forventes at tiltrække omkring 20 deltagere, hvilket skaber gode muligheder for at opbygge nære relationer og et stærkt fællesskab. Der vil være mulighed for at deltage i både Ringsted og Sorø, hvilket giver deltagerne fleksibilitet og flere chancer for at mødes med andre.