Café Fællesskab

Frivilligcenter Ikast-Brande modtager 49.000 kr. til oprettelse af et Café fællesskab for mennesker, der på grund af eksempelvis sygdom ikke længere har forbindelse til arbejdsmarkedet.

Velliv_Lokal trivsel.png

Frivilligcenter Ikast-Brande

2022 - 2022

Afsluttet

Behov for et fristed

Som menneske identificerer vi os i høj grad med vores arbejde, og det kan derfor få negative konsekvenser, hvis man bliver ledig eller må forlade arbejdsmarkedet på grund af sygdom.

Frivilligcenter Ikast-Brande modtager en bevilling fra Velliv Foreningen til oprettelse af en social café for personer, der på grund af sygdom eller andet ikke længere har forbindelse til arbejdsmarkedet.

Målgruppen for indsatsen har brug for et alternativ, dels til en arbejdsidentitet og dels til det fællesskab, som en arbejdsplads typisk giver. Caféen skal derfor opfylde behovet for et fristed, der kan imødekomme de problematikker, målgruppen oplever, samt skabe et ligesindet fællesskab og herigennem forebygge ensomhed, angst og depression.

Tiden med corona

Tiden med corona har skabt et øget fokus på de sundhedsmæssige udfordringer, der bl.a. opstår i forbindelse med nedlukning og isolation. Projektet har til formål at mindske de direkte negative følger heraf.

Der findes ikke lignende lokale tilbud, men frivilligcentret har oplevet et stort behov for, at målgruppen får mulighed for at blive en del af et nyt fællesskab, hvor de bl.a. kan få mulighed for at være med i en læseklub spille brætspil, opleve naturen og besøge forskellige kulturinstitutioner.

Således vil der i caféen være fokus på aktiviteter, som gør en positiv forskel i målgruppens hverdag, med mulighed for uforpligtende væren, møde ligesindede og indgå i nye relationer. Det forventes, at ca. 50 personer vil få glæde af projektet.